Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 14 Oktober 2011

SENI PERBUALAN – TINDAKAN YANG TIDAK PERLU DI LAKUKAN

Tindakan yang perlu di ambil untuk di beri perhatian yang serius supaya kita tidak melakukan satu kesilapan atau kesalahan yang ketara terutama apabila berhadapan dengan prospek/pelanggan adalah dengan cara


i.                     Pastikan apabila bertemu sahaja, jangan tercegat berdiri menunggu prospek/pelanggan memberi ucapan dahulu.  Kita yang bertemu dengannya kita yang perlu memberi salam dahulu kepada yang Muslim dan selamat sejahtera atau selamat pagi/petang kepada prospek/pelanggan dan barulah perkenalkan diri kita serta organisasi yang kita wakili.


ii.                   Berhati-hati dalam menanyakan soalan peribadi yang mana akan menyentuh ke tidak selesa an bagi orang yang di tanya. Apatah lagi jika memaksa seseorang itu bercakap dan menceritakan tentang soalan-soalan yang menyentuh tentang keperibadiannya. Fokus kepada apa yang perlu supaya tiada gangguan emosional terhadap prospek/pelanggan nanti. 


iii.                  Bertindak jujur tapi jangan terlalu memuji sehingga orang lain merasakan kita terlalu membodek-bodek semata-mata mengharapkan jualan kita cepat di terima.  Orang akan merasa meluat dan menyampah akan kelakuan kita jika kita terlalu sangat memuji seseorang keterlaluan.  Biarlah berpada-pada dan kena pada tempatnya untuk memuji seseorang.


iv.                 Jangan di sentuh soalan yang cepat merangsang kemarahan orang terutama dalam bidang politik, agama dan latar belakangnya. Cukup sensitif.. Apabila berlaku perbalahan habis segala usaha untuk mendapatkan persetujuan asal kita untuk menawarkan produk kepadanya. Bersikap neutral, berhati-hati dan jangan kita terlalu celopar dan suka berkata-kata tidak tentu hala tentang apa yang perlu dan apa yang tidak di perlukan.


v.                   Jangan sama sekali membantah semasa melakukan sesi jualan apabila sedang berbincang dengan prospek/pelanggan.  Kalau kita asyik membantah dan tidak bersetuju dengan pendapat pelanggan saya khuatir pelanggan terus akan merasa bosan dan kecewa dengan sikap kita dan bukannya kecewa atas penawaran produk kita.  


vi.                 Jangan terlalu banyak mengangguk kepala lalu berkata ‘ya’ atau ‘betul’ kerana di khuatir akan menyebabkan prospek merasakan apa yang di ceritakan adalah sesuatu yang memboringkan kita mendengarnya. Mendengar dengan tekun adalah di tuntut tetapi kalau kepala kita asyik mengangguk sahaja, bagaimana? Prospek/pelanggan pasti merasa risau melihat keadaan kita memikirkan tentang kita samada kita datang kepada beliau ini adakah kerana untuk menjual atau mengangguk kepala sahaja kepadanya.


vii.                Katakan kita kehabisan idea, langkah terbaik siap sedia untuk mendengarnya dahulu apa yang di perkatakan supaya idea baru boleh muncul semula.  Berdiam diri bukan bermakna kita tidak menjual tapi sebenarnya mencari idea bagaimana untuk mencari jalan memecah kebuntuan memikat prospek/pelanggan menerima produk kita dengan hati yang terbuka dan tertarik dengan tawaran kita.


viii.              Jangan sama sekali mencelah apa yang sedang di perkatakan. Satu perangai yang tidak di gemari oleh semua orang, apabila tengah seronok bersembang datang pula seseorang mencelah, habis idea-idea yang hendak di sampaikan hilang begitu sahaja entah ke mana. Ini bermakna jika kita merasakan seseorang itu sedang seronok bercerita pastikan cuba jangan sama sekali menyampuk dahulu tetapi beri tumpuan sepenuhnya bagi tujuan prospek/pelanggan tersebut berada dalam mood yang senang hati supaya apabila modnya dalam berkeadaan baik dan seronok, penawaran produk nanti akan mudah dan terangsang jiwanya untuk menerima tawaran kita


ix.                 Jangan sama sekali tergaru-garu, menggoyangkan kaki, memusing-musingkan badan dsbnya yang boleh mengalihkan perhatian prospek/pelanggan di atas konsentrasi beliau. Gangguan-gangguan ini walaupun tanpa di sedari boleh mengakibatkan prospek/pelanggan merasa tidak selesa dan terlalu member tumpuan pula ke atas perbuatan tidak elok dan tidak sewajarnya berlaku.


x.                   Jangan sama sekali ketawa ter bahak-bahak sehingga hilang kawalan jika prospek/pelanggan membuat lawak di hadapan kita. Adab pekerti dan kesopanan perlu di jaga dan di kawal. Banyakkan senyum, itu sudah memadai dan cukup manis apabila di pandang orang.


Itulah antara pantang larang dalam seni perbualan apabila berhadapan dengan prospek/pelanggan. Cuba jangan di buat lagi jika perkara-perkara di atas pernah kita lakukan.  Prospek/pelanggan sentiasa memerhati segala perbuatan kita semasa kita berhadapan dengannya. Berbudi bahasa dan berhemah tinggi amat di tuntut untuk di amalkan bukan sahaja di hadapan prospek/pelanggan tetapi juga dalam urusan ugama kita. Tiada ruginya jika kita berubah untuk kejayaan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan