Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 13 Oktober 2011

SENI PERBUALAN – TINDAKAN YANG PERLU

Seni perbualan dengan orang ramai tidaklah se sukar seperti yang di jangkakan asalkan latihan yang kerap dan sentiasa dapat di lakukan selalu. Keyakinan diri yang terbina dalam berhubung dengan orang ramai terutamanya apabila berbual dengan prospek atau pelanggan amat di perlukan bagi menarik minat si pendengar nanti. Memiliki ilmu yang tinggi, ketenangan dan kesabaran yang baik akan membina peribadi seseorang dalam berinteraksi dan di hormati oleh orang lain 

Menjadikan jualan sebagai satu karier yang di amanahkan memerlukan seni perbualan yang sempurna untuk memberikan satu impak yang baik, berkesan dan professional di hadapan mata prospek/pelanggan.  Perbualan yang mesra dan menarik perhatian orang yang lebih memudahkan tugasan kita bagi melakukan penawaran produk kita dengan mudah dan berkesan.

Antara tip-tip yang perlu di amalkan adalah


i.                     Melakukan tanggapan permulaan yang baik.  Sentiasa senyum, 

ii.                   Dengar dengan teliti

iii.                  Cari apa minat prospek/pelanggan terlebih dahulu sebelum kita berbicara dengan lebih mendalam lagi. 

iv.                 Tanyakan soalan.  

v.                   Lupakan seketika kepentingan kita.   

vi.                 Lakukan latihan sentiasa mendengar

vii.                Tanyakan soalan yang mengesahkan

viii.              Dapatkan pengesahan dengan mengadunkan ayat yang kita fahami pula. 

ix.                 Timbangkan terlebih dahulusebelum tidak bersetuju. 

·         Jika perbezaan tentang kemanusiaan dan tentang perbualannya maka lakukan lah secara yang menarik perhatiannya supaya perbalahan dapat di elakkan

·         Bersetuju sahaja ambil jalan yang mudah supaya semuanya boleh di hentikan topik yang di bincangkan, begitu juga kalau bantahan terjadi maka ia juga boleh menamatkan perbualan tapi akan meninggalkan kesan hati yang sakit akan berlaku pula.

·         Sememangnya akan ada pelanggan yang ingin menunjukkan kepandaiannya sahaja tanpa mengetahui ilmu yang ada padanya tidaklah sebaik kita yang bercerita, sebaik-baiknya biarkanlah bangkangan dari beliau dahulu.  Beralah dahulu bukannya bermakna kita telah mengaku kalah seterusnya. Puaskan hati prospek/pelanggan dahulu kerana kita kena perlu ingat bahawa kita yang mencari mereka bukan mereka yang mencari kita.

·         Elakkan dari menggunakan perkataan “TETAPI” terlalu kerap kerana ia nya boleh mengakibatkan pelanggan akan membantah mempertahankan apa yang telah dia perkatakan.  Sebaik-baiknya selalu gunakan perkataan “DAN” bagi meredakan perbualan kita menjadi sesuatu yang hangat dan panas

x.                   Bersabar dan tenang. 

xi.                 Jangan panik

xii.                Mengetahui bila perbualan akan di tamatkan


Itulah antara tip-tip yang di rasakan perlu untuk semua orang mengamalkan seni perbualan yang baik semasa berhadapan dengan prospek/pelanggan nanti. Beradab dan penuh beretika akan menyebabkan kita mudah di hormati dan di damping oleh orang ramai. Sentiasa merendah diri dan berbudi bahasa menjadi amalan kita dalam melakukan jualan tidak kira siapa pun juga di hadapan kita. Apabila kita mudah bersembang dengan seseorang dan mudah mendapat kawan menjalinkan perhubungan yang baik, kepercayaan prospek/pelanggan telah timbul maka mudah bagi kita melakukan penawaran produk terhadap mereka.  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan