Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 30 Oktober 2011

MENANGANI BANGKANGAN - Konsep ‘Seni Putaran’ Part 2

Berlakunya bangkangan adalah disebabkan satu proses emosi yang berlaku kepada bakal pembeli.  Jadi adalah lebih baik untuk menangani bangkangan ini secara beremosi juga dalam memberikan jawapan balas.  Ketahui bahawa dengan


i.                     Memahami situasi – sentiasa tunjukkan sifat memahami dan peka terhadap apa jua keadaan pelanggan di mana letaknya ke tidak puasan hatinya ataupun kekecewaannya


ii.                   Menjelaskan semula – biasakan balik memberitahu penjelasan yang diberi dengan menunjukkan kelebihan-kelebihan dan faedah-faedah produk yang di tawarkan yang pasti boleh menguntungkan bakal pembeli tersebut


iii.                  Memujuk kembaliFokuskan perhatian bakal pembeli semula untuk mendapatkan produk yang di tawarkan. Ketenangan berkomunikasi secara berhemah dan pujuk rayu yang baik adalah senjata utama yang perlu di mainkan.


Ikhlas dan jujur dalam memberi penjelasan akan mengakibatkan bakal pembeli akan berfikir semula.  Penerangan yang di beri perlu jelas dan pastikan penerangan yang di beri itu kefahamannya bukan untuk kita tetapi untuk bakal pembeli.


Memahami situasi yang sebenar segala permasalahan dan komplen bakal pembeli perlu di ambil berat.  Atasi secara berhikmah dan penuh rasa tanggung jawab.  Bakal pembeli akan merasa seronok jika diri mereka terasa seperti di ambil berat dengan penuh perhatian.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan