Agak
sedih bila mengetahui kebanyakan kita kurang untuk melakukan ‘follow up’ bagi
mendapatkan jualan setelah pertama kali dan buat kedua kalinya bertemu dengan
prospek/pelanggan yang sama. Agak-agak
apakah penyebab nya? Malas? Masa tidak mencukupi? Terlalu ramai
prospek/pelanggan? Tiada keinginan? Kecuaian? Boring? Banyak alasan boleh
diberikan, tapi jawapan yang betulnya hanya anda seorang sahaja yang mengetahui
jawapannya.
Apa pun
yang berlaku dan terjadi, mungkin terdapat jalan yang berkesan dan efektif
bagaimana untuk mengatasinya. Tidak salah untuk mempelajari sesuatu yang
berlaku dan terjadi. Mungkin di bawah
ini dapat membantu anda bagaimana untuk melakukan semula ‘follow up’ kepada
prospek/pelanggan anda semula iaitu
i.
Tanyakan kepada prospek/pelanggan apakah
penyebab kecuaian/kelemahan anda
ii.
Apakah penyebab utama kepada
prospek/pelanggan yang boleh mendorong mereka menerima
tawaran anda?
iii.
Tunjukkan kepada prospek/pelanggan
bahawa anda adalah penyelesai masalah mereka.
iv.
Ceritakan kepada
prospek/pelanggan tentang harapan dan impian mereka.
v.
Jangan sama sekali kenal
erti putus asa dan mudah kecewa.
vi.
Elakkan sama sekali perasaan
malu dan belajar untuk mengatasinya.
vii.
Bertawakal selepas berusaha.
Lakukan
lah apa yang anda terdaya untuk melakukannya.
Dari menghubungi mereka secara talian telefon ataupun melalui e-mel,
surat, SMS dan melakukan temu janji untuk pertemuan anda. Pelajari dari pengalaman anda sendiri kerana
itu adalah guru terbaik anda. Perbetulkan kesilapan anda dan pastikan tiada di
ulangi lagi. Jangan kerana kita malas,
mudah putus asa dan kecewa kita merasakan cukup sekali sahaja pertemuan kita
dengan prospek/pelanggan yang di temui dan
kita gagal menjualnya. Tidak mustahil apabila di lain kali atau masa akan
berlaku juga fenomena yang sama kita masih di dalam kegagalan. Perbetulkan
segera.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan