Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 19 Oktober 2011

HEBATNYA KUASA BERTANYA - 2 JENIS

Perlu di ingat, terdapat dua jenis soalan yang perlu di tanyakan iaitu


i.                     Soalan terbuka (Open Question) iaitu bermula dengan persoalan BAGAIMANA (How), KENAPA  (Why), APA (What), DI MANA (Where) dan BILA (When)

ii.                   Soalan Tertutup (End Question) iaitu lebih spesifik jawapannya sama ada ‘YA’ atau ‘TIDAK’; soalan yang memerlukan kita secara berkesan lebih memahami kehendak pelanggan, mengawal dialog antara kita dengan prospek/pelanggan mendapat kepastian jawapan.

Ternyata soalan-soalan yang di kemukakan dalam sesi jualan amat penting sekali peranannya.  Lagi banyak kita bertanya lebih mudah kita fahami hasrat prospek/pelanggan dan sama sekali mereka tidak akan menganggap kita terlalu bodoh dan tidak cerdik kalau kita asyik bertanya. Yang penting tanyalah soalan-soalan yang menjurus untuk memahami hasrat prospek/pelanggan dan jangan sama sekali terlalu menanyakan soalan-soalan yang terlalu peribadi terhadap mereka ataupun berulang kali kekerapan pertanyaan yang asyik sama sahaja kepada prospek/pelanggan takut nanti mereka akan merasa boring pula.

Lakukan perancangan dan persiapan yang baik dan teliti sebelum menemui prospek/pelanggan.  Bila berhadapan dengan prospek/pelanggan berhati-hati dan jangan sama sekali suka-suka hati sahaja menanyakan soalan-soalan yang tiada kaitannya dengan penawaran produk dan perkhidmatan yang ingin di tawarkan. Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tiada gunanya.

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan