Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 26 Oktober 2011

SENI PERBUALAN – Rancang Soalan Anda

Sememangnya persiapan sebelum bertemu dengan prospek/pelanggan amat di tuntut.  Pengetahuan dalam produk atau perkhidmatan yang di tawarkan mestilah di fahami sedalam-dalamnya dan bukannya sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja. Melakukannya biarlah secara bersungguh supaya nanti apabila prospek/pelanggan bertanya kita dengan senang hati mampu memberikan jawapan balas yang cukup menarik dan memuaskan hati prospek/pelanggan yang bertanya. Lagi baik jika dapat di sentuh di dalam hati dan sanubari prospek/pelanggan yang menyebabkan emosi prospek/pelanggan begitu tertarik dan terpesona di buatnya.

Bagi mendapatkan emosi prospek/pelanggan begitu tersentuh dengan kehadiran kita yang melakukan jualan, adalah di sarankan agar anda dapat menyediakan beberapa siri soalan-soalan yang perlu di kemukakan kepada prospek/pelanggan bagi memudahkan tindakan anda mengambil kesempatan mengetahui kedudukan sebenar prospek/pelanggan samada prospek/pelanggan telah bersedia ataupun tidak untuk menerima segala tawaran produk atau perkhidmatan yang di tawarkan.

Antara siri-siri soalan yang di syorkan adalah

i.                     Adakah prospek/pelanggan faham, jelas dan mengikuti apa yang di per bincangkan?

ii.                   Adakah soalan yang di kemukakan kepada prospek/pelanggan memberikan satu penyelesaian kepada mereka? Memahami masalah mereka bagi memudahkan tugasan kita membantu apa yang di hajati oleh prospek/pelanggan amat di perlukan. Apabila kita telah faham dan tahu  maka makin mudah untuk kita melakukan mengesyorkan yang lebih baik dan lengkap kepada mereka bersesuaian dengan apa yang di inginkan.

iii.                  Adakah prospek/pelanggan masih mahu lagi menggunakan produk atau perkhidmatan yang di tawarkan oleh pesaing?

iv.                 Adakah pertanyaan-pertanyaan kepada prospek/pelanggan begitu meyakinkan mereka?

v.                   Adakah prospek/pelanggan orang yang melakukan keputusan akhir? Sebaik-baiknya cuba kenal pasti siapa atau adakah mempunyai orang yang di belakangnya mempengaruhi keputusannya.  Kemukakan persoalan ini bagi mendapatkan kepastian dahulu sebelum kita dapat menutup jualan.

vi.                 Adakah soalan anda berkisar kepada minat dan keadaan sekeliling prospek/pelanggan? 

vii.                Adakah ganjaran menjadikan faktor penting kepada prospek/pelanggan?

viii.              Adakah soalan yang di kemukakan telah memudahkan proses jualan anda kepada prospek/pelanggan? Memastikan kefahaman yang di terima dan di fahami oleh prospek/pelanggan di samping menunjukkan kesungguhan kita membantu dan mencari jalan penyelesaiannya dengan segala bantahan dapat di selesaikan dengan baik akan membuatkan jualan akan lebih senang  dan teratur.

ix.                 Adakah persoalan yang di timbulkan menjadi satu persoalan yang boleh membangkitkan  semangat dan kemahuan prospek/pelanggan untuk menerima produk atau perkhidmatan yang di tawarkan?

x.                   Adakah anda telah melakukan persoalan bagi mendapatkan komitmen persetujuan prospek/pelanggan yang mereka telah melakukan keputusan yang betul dan tepat menerima tawaran anda? 

Ringkas dan padat. Itu yang di perlukan semasa berurusan dengan prospek/pelanggan. Tidak memerlukan masa yang panjang dan lama lebih dari kebiasaannya dalam mendapatkan jualan. Tenang dan tidak serabut kan kepala, sabar dan mudah dalam pertuturan perlu di amalkan.  Kepastian dan persetujuan akhir prospek/pelanggan sememangnya di perlukan bagi menandakan kejayaan jualan kita setiap kali kita berurusan dengan sasaran prospek/pelanggan. Pengalaman adalah guru terbaik dan akan lebih mematangkan kita melakukan jualan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan