Sememangnya persiapan sebelum bertemu dengan prospek/pelanggan amat di
tuntut. Pengetahuan dalam produk atau
perkhidmatan yang di tawarkan mestilah di fahami sedalam-dalamnya dan bukannya
sekadar melepaskan batuk di tangga sahaja. Melakukannya biarlah secara
bersungguh supaya nanti apabila prospek/pelanggan bertanya kita dengan senang
hati mampu memberikan jawapan balas yang cukup menarik dan memuaskan hati prospek/pelanggan
yang bertanya. Lagi baik jika dapat di sentuh di dalam hati dan sanubari
prospek/pelanggan yang menyebabkan emosi prospek/pelanggan begitu tertarik dan
terpesona di buatnya.
Bagi mendapatkan emosi prospek/pelanggan begitu tersentuh dengan kehadiran
kita yang melakukan jualan, adalah di sarankan agar anda dapat menyediakan beberapa
siri soalan-soalan yang perlu di kemukakan kepada prospek/pelanggan bagi
memudahkan tindakan anda mengambil kesempatan mengetahui kedudukan sebenar
prospek/pelanggan samada prospek/pelanggan telah bersedia ataupun tidak untuk
menerima segala tawaran produk atau perkhidmatan yang di tawarkan.
Antara siri-siri soalan yang di syorkan adalah
i.
Adakah prospek/pelanggan faham, jelas dan mengikuti apa yang di per bincangkan?
ii.
Adakah soalan yang di kemukakan kepada
prospek/pelanggan memberikan satu
penyelesaian kepada mereka? Memahami masalah mereka bagi memudahkan tugasan
kita membantu apa yang di hajati oleh prospek/pelanggan amat di perlukan. Apabila
kita telah faham dan tahu maka makin
mudah untuk kita melakukan mengesyorkan yang lebih baik dan lengkap kepada
mereka bersesuaian dengan apa yang di inginkan.
iii.
Adakah prospek/pelanggan masih mahu lagi menggunakan produk atau perkhidmatan yang di tawarkan
oleh pesaing?
iv.
Adakah pertanyaan-pertanyaan kepada
prospek/pelanggan begitu meyakinkan mereka? .
v.
Adakah prospek/pelanggan orang yang melakukan keputusan akhir? Sebaik-baiknya cuba kenal pasti siapa
atau adakah mempunyai orang yang di belakangnya mempengaruhi keputusannya. Kemukakan persoalan ini bagi mendapatkan
kepastian dahulu sebelum kita dapat menutup jualan.
vi.
Adakah soalan anda berkisar kepada minat dan keadaan sekeliling prospek/pelanggan?
vii.
Adakah ganjaran
menjadikan faktor penting kepada prospek/pelanggan?
viii.
Adakah soalan
yang di kemukakan telah memudahkan proses jualan anda kepada
prospek/pelanggan? Memastikan kefahaman yang di terima dan di fahami oleh
prospek/pelanggan di samping menunjukkan kesungguhan kita membantu dan mencari
jalan penyelesaiannya dengan segala bantahan dapat di selesaikan dengan baik
akan membuatkan jualan akan lebih senang dan teratur.
ix.
Adakah persoalan
yang di timbulkan menjadi satu persoalan yang boleh membangkitkan semangat dan kemahuan prospek/pelanggan
untuk menerima produk atau perkhidmatan yang di tawarkan?
x.
Adakah anda telah melakukan persoalan bagi mendapatkan komitmen persetujuan prospek/pelanggan
yang mereka telah melakukan keputusan yang betul dan tepat menerima tawaran anda?
Ringkas dan padat. Itu yang di perlukan semasa berurusan dengan
prospek/pelanggan. Tidak memerlukan masa yang panjang dan lama lebih dari
kebiasaannya dalam mendapatkan jualan. Tenang dan tidak serabut kan kepala,
sabar dan mudah dalam pertuturan perlu di amalkan. Kepastian dan persetujuan akhir
prospek/pelanggan sememangnya di perlukan bagi menandakan kejayaan jualan kita
setiap kali kita berurusan dengan sasaran prospek/pelanggan. Pengalaman adalah
guru terbaik dan akan lebih mematangkan kita melakukan jualan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan