'Berbaik-baiklah dengan semua orang, tetapi akrablah hanya dengan sebilangan. Dan biarkan yang sebilangan itu diuji sebelum anda memberikan keyakinan kepada mereka. Persahabatan sejati ibarat pohon yang membesar secara perlahan, dan mesti melalui dan menahan beban kedukaan, sebelum diberikan apa juga gelaran penghormatan' - George Washington
Mengenali prospek/pelanggan termasuk diri anda sendiri amat di perlukan bagi memudahkan lagi masa semasa berinteraksi ketika bersama mereka. Lihat bagaimana mereka bersuara, bercakap, berinteraksi dan berkomunikasi supaya anda lebih mengetahui cara dan bagaimana anda boleh berurusan melakukan tugasan jualan apabila berhadapan dengan mereka. Semua ini akan lebih memudahkan diri anda mengambil sesuatu tindakan bila anda sudah mengetahui jenis-jenis komunikasi yang ada.
Ingat ada Empat jenis Komunikasi yang perlu di fahami iaitu :
i. Agresif - Semuanya berkisar pada diri sendiri dengan tiada
mengambil tahu kepada hak dan tanggung jawab
orang lain. Yang penting gemar merendahkan, melemahkan, memalukan dan
menjatuhkan maruah orang lain.
ii. Asertif - Paling penting diri kita, bukan orang lain selepas kita menjadi prioriti.
Suka menyatakan apa juga keinginan, keperluan dan kemahuan kepada orang lain
dalam bentuk yang boleh di terima demi menjaga perasaan si penerima. Sanggup menyatakan sesuatu dalam bentuk yang sungguh
beradab dan di terima tanpa niat menjatuhkan maruah orang lain.
iii. Responsif – Paling penting kehendak orang lain dahulu
kemudian baru kita pula. Sering akui orang lain memberikan kekuatan, sumber dan
pandangan yang cukup berbeza tentang sesuatu perkara. Memang jenis Low Profile.
iv. Bukan Asertif – Apa pun juga demi orang lain sahaja
sehinggakan diri sendiri tidak penting dan berguna. Tidak menerima dan menolak terus tanggung
jawab dan hak sendiri. Kebiasaannya pasti ramai yang akan mengambil kesempatan
ke atas orang seperti ini.
Tepuk dada tanya selera……
Tiada ulasan:
Catat Ulasan