Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 3 Oktober 2011

TANDA-TANDA GAGAL LAKUKAN JUALAN


Mana – mana organisasi sudah pasti tidak memerlukan kakitangan yang menjual mempunyai tabiat dan perangai yang tidak baik dan tidak dapat di terima bukan sahaja oleh organisasi tersebut malah prospek/bakal pelanggan/pelanggan juga tidak menggemari tindakan orang-orang seperti ini.  Sudah pasti ini akan membawa satu imej yang buruk dan tidak elok terhadap sesebuah organisasi.


Apa yang di maksudkan istilah teruk ini bukanlah bermakna ia  nya melakukan rasuah, teruk perangainya atau mencuri tetapi tindakannya ketika melakukan jualan langsung tidak sesuai,  tidak kena pada tempatnya, dengan skil jualan yang terlalu uzur atau orang lain melihatnya cukup tidak senang dan selesa atas sikap sambil lewa dan mudah sahaja yang menunjukkan tiada kesungguhannya.


Antara tanda-tanda yang tidak di senangi itu adalah


1.      Lemah, tiada perancangan dan persediaan


2.      Lemah dan tiada kesungguhan untuk memahami kehendak pelanggan


3.      Jualan tidak selari mengikut kehendak organisasi yang di wakili


4.      Lemah atau tiada langsung sistem melakukan jualan dalam menemui prospek/bakal pelanggan


5.      Lemah atau tiada langsung pembangunan diri


Ilmu yang di dapati tidak pernah lengkap atau habis, sentiasa ada yang baru pula muncul.  Pelajari daripada mereka yang berjaya melakukannya dan tiasa merasa segan silu untuk bertanya dan berkongsi ilmu. Jangan sama sekali kedekut dan memerap ilmu kerana perkara sebegini di larang sama sekali dalam Islam.


Tanda-tanda yang di nyatakan di atas bukan bermakna anda telah gagal atau pemalas jika ada dalam diri anda tetapi sepatutnya untuk anda muhasabah kembali dan perbetulkan semula mana-mana bahagian yang kurang atau tidak pernah anda lakukan. Iktibar dan pengajaran mana-mana yang terasa kekurangannya cepat-cepat di perbetulkan segera. Terlalu banyak jalan dan caranya untuk kita bergerak lebih maju lagi. Mulai sekarang lakukan lah ia dengan bersungguh dan tidak mengambil sambil lewa untuk tidak lagi termasuk dan di kategorikan sebagai kakitangan SALES TEAM yang gagal dan kurang menyerlah dalam melakukan jualan



 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan