i.
Mendengar
Pada peringkat ini jangan sama sekali hendak
menjadi hero. Sama sekali jangan membantah atau mencelah mengatakan pendapat
prospek/pelanggan tidak benar sama sekali.
Kalau kita mengganggu perbualan mereka, ini bermakna kita telah
melakukan bantahan terhadap bangkangan mereka.
Kalau kita tidak gemar untuk mendengarnya bermakna pasti selepas ini
kita akan di halau keluar dan mereka bila-bila masa hadapan akan bertambah
sukar untuk bertemu dengannya.
Sebaik-baiknya gunakanlah kemahiran mendengar yang
ada supaya kita lebih jelas dan faham apa yang di perlukan oleh mereka tanpa
melukakan hati dan perasaan mereka yang meluahkan kepada anda. Sebenarnya mereka ingin memaklumkan sesuatu
kepada anda sebelum menerima tawaran produk kepada mereka tetapi bukannya dalam
satu jalan yang mudah dan senang.
Hadapilah ia dengan sebaik mungkin kerana pendengaran yang baik dan
faham apa mereka perkatakan kepada anda akan lebih memudahkan anda melakukan
keputusan terbaik kepada mereka.
ii.
Pertanyaan
Dalam tempoh yang bersesuaian, lakukan lah
pertanyaan semula kepada prospek/pelanggan, dan ini menunjukkan kepada mereka
yang anda sebenarnya
·
benar-benar peka dan ingin mengambil tahu ke tidak
puasan hati mereka
·
mendapat input yang baik tentang maklumat produk
dari pendapat orang lain
·
menunjukkan minat kepada mereka
·
ambil berat permasalahan mereka
·
tahu lebih lanjut tentang tawaran pesaing jika di
maklumkan
pastikan juga semasa soalan di berikan, lihat
tingkah laku mereka (body language) yang membolehkan juga kepada kita mendapat lebih
maklumat dan perasaan mereka. Janganlah pula anda melakukan seperti anda
seorang polis penyiasat yang sedang berhadapan dengan si penjenayah. Elakkan soalan-soalan yang boleh menambahkan
kan lagi sakit hatinya kepada kita di samping menjaga hati, perasaan dan
pemikiran mereka supaya tidak bertambah kacau bilau dan penuh dengan emosi.
iii.
Fikirkan
Dalam masa yang sama, fikirkanlah jalan terbaik
mencari jalan penyelesaiannya melalui apa method yang terbaik untuk
menghadapinya. Terima dahulu pendapat
mereka yang di kemukakan, mohon kemaafan apa yang telah berlaku dan terjadi dan
maklumkan semula kepada mereka tentang alternatif yang ada mencari jalan
penyelesaiannya. Ini lebih baik daripada
kita membangkang dan membantah apa yang mereka kemukakan. Sebaik-baik perbuatan
adalah lebih baik menjaga hati dan
perasaan seseorang daripada memuaskan hati kita sahaja.
iv.
Hadapinya
Ketenangan dan kesabaran di peringkat tertinggi
amat di perlukan di waktu ini. Jangan di
turut hati yang panas kelak membawa sesuatu di luar batasan yang tidak
diingini. Di peringkat inilah menguji kebolehan kita terutamanya pertuturan
yang di berikan. Berilah cadangan-cadangan yang baik dan menarik jalan
penyelesaiannya bagi memuaskan hati prospek/pelanggan.
Jika anda tidak pasti dalam memberikan jawapan
yang di perlukan, jangan sama sekali memberikan jalan penyelesaiannya terlebih
dahulu tetapi katakanlah kepada mereka untuk anda mendapatkan pengesahan dan
jawapan sebenar dari pihak atasan dan akan memaklumkan semula kepada mereka
dalam masa yang terdekat. Jangan selepas ini buat-buat lupa tentang janji yang
di maklumkan kepada mereka sudahlah, sampai bila-bila prospek/pelanggan tidak
lagi mahu percaya kepada kita.
v.
Periksa semula
Jangan terlalu yakin yang kita telah menjawab dan
memberikan satu solusi yang terbaik kepada prospek/pelanggan yang berhadapan
dengan anda. Sebaik-baiknya tanyalah
semula kepada mereka samada mereka jawapan yang di berikan ini memuaskan hati
mereka atau tidak dan telah menjawab persoalan mereka. Tanyalah lagi samada ada
apa-apa lagi yang perlu mereka utarakan dan memberi sebarang maklum balas
mereka tentang sebarang kewujudan ke tidak puasan hati mereka lagi. Jika semua
proses ini mendapat maklum balas yang baik selepas ini maka jangan berlengah
lagi untuk melakukan ‘Closed Sale’ dengan segera.
Inilah lima proses tindakan yang perlu di lakukan tanpa melengah lagi jika
berlakunya proses penolakan dan bangkangan dari prospek/pelanggan. Lakukan
secara berhemah dan ‘work smart’ dalam menghadapi situasi seperti ini. Yakin, tenang dan sabar adalah kunci
segala-galanya. Fikirkan secara positif yang anda boleh melakukannya tapi jika kita
bertemu dengan prospek/pelanggan yang sama sahaja membangkang dan menolak
perkara yang sama walaupun solusi telah diberikan kepadanya eloklah di
tinggalkan sahaja prospek/pelanggan seperti ini kerana ianya akan membazirkan
waktu kita mendapatkan ‘closed sale’ yang di kehendaki.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan