Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 15 Mei 2014

KEDUDUKAN SEBENAR KITA




Pastinya pelbagai keadaan atau situasi yang ditempuh mungkin berlainan cara dan kaedahnya. Pasti tidak sama juga dengan apa yang rakan niaga kita tempuhi walaupun melakukan jualan pada produk yang sama. Semuanya memberikan pulangan yang baik buat kita sama ada mendapatkan penutupan jualan ataupun tidak. Fikir yang positif kerana menambah pengalaman dalam menjual itu adalah penting di mana kalau berjaya di kekalkan kaedah tersebut tapi kalau gagal perbetulkan semula baiki mana yang silap dan salah jangan di ulang kan lagi. Sentiasa berfikir positif dalam apa keadaan sekalipun.

Walaupun begitu pernah kah kita terfikir akan apa yang kita lakukan adakah betul atau tidak dalam melakukan jualan? Semua situasi yang kita lalui sekurang-kurangnya kita lakukan mengikut cita rasa dan keselesaan bakal pembeli atau pelanggan. Terdapat 5 persoalan yang perlu untuk kita pastikan jawapannya sangat bersesuaian dengan kita dan bakal pembeli atau pelanggan mahukan. 5 persoalan tersebut adalah

1.    Adakah kita melakukan jualan hanya semata-mata mendapatkan jualan atau memberikan segala kelebihan dan kehebatan produk terlebih dahulu kepada mereka?

2.   Adakah tindakan bijak kita yang kerap bertanyakan soalan-soalan kepada mereka untuk mengenal pasti keperluan dan kemahuan mereka terlebih dahulu?

3.   Sejauh mana kepercayaan mereka boleh kita peroleh atau perlu kah kita merayu-rayu kepada mereka?

4.   Penerangan yang diberikan adakah kita sahaja yang faham atau mereka benar-benar memahami?

5.   Mampu kah kita memberikan perkhidmatan yang terbaik jika dibandingkan dengan pesaing yang melakukan tawaran yang sama?

Kita dapat fahami sudah pasti kita mengerti tindakan terbaik yang perlu dilakukan. Elakkan syok sendiri merasakan kita hebat dalam melakukan jualan. Tanpa ada semakan semula pasti kita tetap merasakan apa yang kita lakukan sentiasa betul dan disukai oleh bakal pembeli atau pelanggan yang kita temui. Ambil tindakan berwaspada dan berhati-hati itu lebih baik dari buat tak tahu terus. Tiada siapa yang mahukan kita berjaya melainkan kita sendiri juga yang perlu membetulkannya demi mencapai kejayaan.