Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 17 Mei 2014

Akauntabiliti (Bahagian Pertama)




Menurut Kamus Dewan Edisi 3 Akauntabiliti adalah satu sikap yang mempunyai tanggungjawab yang mendalam, jujur, telus dan amanah. Manakala menurut Todd Herman (konsultan psikologi sukan) memberi makna bahawa akauntabiliti adalah satu kesanggupan untuk menjawab dan pertahankan diri dari apa-apa juga keputusan daripada pelbagai pilihan, tingkah laku dan tindakan yang diterima. Apabila disebut tentang akauntabiliti ini ternyata tidak ramai yang mahukan komitmen dan tanggungan ini dilakukan. Seolah-olah ada batu penghalang mahukan kebebasan tidak mahu di kongkong oleh siapa pun juga. Manusia memerlukan kebebasan melakukan apa yang disukainya.

Sememangnya dalam melakukan jualan akauntabiliti perlu dan kena ada dalam diri setiap orang yang melakukan jualan. Tanpa adanya akauntabiliti sudah tentu tersasar jauh kita mahu bertanggungjawab dengan apa yang kita lakukan. Kalau kita tidak mahu bertanggungjawab dengan apa yang kita lakukan bagaimana bakal pembeli atau pelanggan mahu mempercayai dan meyakini dengan apa yang kita lakukan? Semuanya akan berpatah balik kepada kita jika kita masih tidak mahu bertanggungjawab dengan apa yang telah kita lakukan.   

Firman Allah bermaksud ‘Sesungguhnya Sejahat-jahat makhluk Yang melata, pada sisi (Hukum dan ketetapan) Allah, ialah orang-orang Yang pekak lagi bisu, Yang tidak mahu memahami sesuatu pun (dengan akal fikirannya)’ (Surah An-Anfal Ayat 22). Jangan ambil mudah dengan langsung tidak mahu ambil tahu apa yang berlaku dan terjadi hanya kerana hasil dari tindakan kita sendiri. Kita yang memulakannya maka sudah pasti kita perlu menamatkannya dengan sebaik yang mungkin.

Berilah yang terbaik. Bukan sebuah lakonan dan sandiwara sahaja. Apa yang kita lakukan kotakan dengan sebaik yang mungkin. nak dapatkan kepercayaan dan keyakinan mereka terhadap kita apa yang kita lakukan memberikan kesan yang sewajarnya kepada mereka. Kerana itu akauntabiliti dari kita amat diperlukan agar bila telah diyakini dan dipercayai semua jualan yang boleh kita tawarkan akan lebih mudah lagi untuk dilakukan. Kepercayaan dan keyakinan mereka bukan boleh dijual beli oleh kita tetapi melalui akauntabiliti sahajalah yang masih mampu menarik minat mereka untuk percaya dan yakin dengan apa yang kita persembahkan dan maklumkan kepada mereka.