Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 14 Mei 2014

FOKUS PADA PRODUK





Apabila melakukan dan membuat jualan, harus pastikan produk yang kita tawarkan nanti benar-benar kita fahami terutamanya tentang segala ciri-ciri dan kelebihannya. Kenal pasti juga produk-produk pesaing bagi membolehkan kita mengetahui di mana segala kelebihan dan kekurangannya dan memudahkan lagi kita untuk mematahkan hujah-hujah yang bakal dan akan dikemukakan oleh pelanggan bagi menangani bangkangan jualan.

Kefahaman dan pengetahuan yang mendalam terhadap produk yang ditawarkan nanti pasti memberikan satu kelancaran apabila berhadapan dengan pelanggan tanpa berasa ragu-ragu dan waswas. Yakin dan percaya bahawa produk yang kita tawarkan ini adalah yang terbaik untuk pasaran dan mudah diterima oleh semua orang yang kita temui.

Agak-agaknya bagaimana situasi yang akan berlaku jika kita sendiri tidak yakin dan percaya pada produk yang hendak kita tawarkan ini boleh diterima? Pasti amat sukar untuk membuat jualan. Itulah kenyataan yang harus dipikul oleh kita sendiri hanya kerana keengganan kita untuk mengetahui lebih lanjut dan mendalam tentang produk yang ditawarkan. Susahnya nanti adalah terletak pada diri kita sendiri juga.

Banyak kelebihan dan keuntungan kalau kita menjual kita fokus dengan produk yang ditawarkan. Antara kelebihan dan keuntungan yang bakal kita peroleh apabila fokus kita pada pengetahuan produk adalah

i.             Mudah menyampaikan maklumat dan informasi kepada bakal pembeli atau pelanggan

ii.           Memberi keyakinan apabila menyampaikan

iii.          Senang nak bandingkan dengan produk pesaing yang berada di pasaran

iv.          Segala bangkangan ataupun bantahan boleh diatasi dengan sebaik mungkin

v.            Tahu mana nak dimulakan secara berkesan apabila bercakap dan berinteraksi dengan mereka

vi.          Mudah mendapat kepercayaan dan keyakinan mereka terhadap kita

vii.        Semakin mendatangkan minat untuk mengetahui lebih lanjut dan mendalam tentang produk yang mahu kita tawarkan.

Pentingnya kita bukan setakat mengetahui secara asasnya sahaja tapi amat dituntut mengetahui dengan lebih mendalam sehingga ke dasarnya. Tiada siapa pun akan rugi jika tidak mengetahui dengan lebih mendalam tapi memberikan satu kelebihan dan keuntungan bagi kita apabila melakukan presentasi dan penerangan kepada bakal pembeli atau pelanggan. Ambil berat tentang pengetahuan produk kerana sudah pasti tidak akan rugi mana pun. Satu kelebihan buat kita terutama sekali pada waktu terdapatnya bangkangan atau bantahan dalam jualan.  Ketahui dengan sebaik-baiknya.