Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 1 April 2014

KELEBIHAN PERBANDINGAN PRODUK




Salah satu perbuatan hebat dalam melakukan jualan di hadapan bakal pembeli atau pelanggan adalah kita mampu memberikan penerangan dan pengetahuan yang penuh tentang perbandingan kekuatan produk kita dengan produk pesaing. Apa juga yang pesaing kita keluarkan produknya tetap kita ketahui di mana kelemahan dan kekurangannya. Inilah yang perlu kita ketahui agar bakal pembeli atau pelanggan mudah mengetahui dan segera melakukan perbandingan hasil dari apa yang kita maklumkan. Walaupun mungkin akan terdapat betapa berat sebelahnya perbandingan kita ke arah produk yang ditawarkan namun kepuasan mereka memperolehnya amat bernilai buat mereka.

Perbandingan produk amat diperlukan bagi memberikan keyakinan kepada mereka. Dari sinilah nampak wujudnya betapa kuatnya produk kita di pandangan mata mereka. Kita dengan serta merta menjadi serba tahu dan hebat memperkatakan apa hebatnya produk kita jika dibandingkan dengan apa kurangnya produk pesaing. Bukan semuanya bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui tahu 100% produk pesaing. Yang penting apa yang kita sampaikan adalah betul, benar, diterima logik akal, tiada unsur penipuan dan menekan mereka di samping menyatakan keikhlasan kita untuk membantu dan menolong diri mereka. 

Inilah kehebatan seseorang yang menjual jika perbandingan dengan produk pesaing dapat dikemukakan. Satu kelebihan yang perlu dipergunakan dengan sebaik yang mungkin. Sekurang-kurangnya perbandingan produk yang dinyatakan ini kalau dapat dilakukan semasa menjual pasti akan memberikan kepada kita

i.             Mudah meyakini dengan apa yang kita perkatakan

ii.           Sekurang-kurangnya membantu mereka melakukan satu keputusan yang boleh berpihak kepada kita

iii.          Menyenangkan kefahaman mereka tentang produk yang ditawarkan

iv.          Memberi satu nilai tambah kepada diri kita dalam menjual

v.            Mudah memberikan rumusan yang terbaik di mana segala kelebihan dan kekuatan produk yang ditawarkan

vi.          Memberi sesuatu yang positif tentang produk kita di mata mereka

vii.        Mampu mencuri tumpuan mereka kepada kita

viii.       Menunjukkan kita adalah seorang yang sentiasa peka pada produk-produk pesaing yang mana boleh memberikan kelebihan dan pulangan yang maksimum kepada mereka

Pergunakan sebaik mungkin. Bukan nak ambil keuntungan atas kelemahan mereka yang tidak mengetahuinya tetapi sekurang-kurangnya kita mampu memberikan satu gambaran kepada mereka betapa hebatnya produk kita jika dibandingkan dengan produk pesaing walaupun kadang-kadang produk kita sebenarnya tidak ke mana pun hebatnya. Asalkan niat kita betul dan mahu membantu orang, lakukan dengan sebaik yang mungkin. Kebanyakan mereka yang menerima tawaran bukanlah kerana hebatnya produk yang ditawarkan tetapi sebenarnya adalah kerana betapa hebatnya kita memberikan penerangan kepada mereka.