Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 11 April 2014

PENTINGNYA AMANAH




Firman Allah ‘Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya)’ (Surah  An-nisaa Ayat 58).

Firman Allah ‘Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan Rasul Nya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui salahnya’ ( Surah Al-Anfaal Ayat 27).

Firman Allah ‘Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya’ (Surah Al-Mukminuun Ayat 8).

Sabda Rasulullah ‘ Tidak sempurna iman seseorang yang tidak memegang amanah’ ( Dari Ibnu Umar dalam al-Ausath)

Dalam kehidupan seharian dapatlah kita lihat apa yang sebenarnya menjadi amanah bagi manusia

i.             Ilmu pengetahuan yang Allah berikan kepada kita adalah amanah. Apakah kita telah tunaikan haknya, yakni dimanfaatkan untuk diamalkan, diajarkan dan dipindahkan kepada murid dan kepada orang lain atau untuk kepentingan lain.

ii.           Pekerjaan atau tempat kita berusaha untuk memperoleh rezeki, adalah amanah Allah. Apakah sudah kita jalankan dan kerjakan sebagaimana semestinya? Andai kata kita menjadi buruh atau karyawan, maka waktu yang telah ditentukan untuk bekerja (jam 7.00 – 14.00 atau jam 16.00) adalah amanah. Jadi mensia-siakan waktu dalam pekerjaan adalah khianat. Korupsi waktu juga dinamakan khianat, dan seterusnya. Kalau semua petugas betul-betul jujur menunaikan amanah masing-masing, pastilah negara akan maju pesat dan semua rencana pembangunan akan berjalan lancar sehingga tujuan yang telah ditentukan insyaAllah akan tercapai dengan mudah. Sebab masing-masing menunaikan amanahnya dengan penuh tanggungjawab.

iii.          Isteri atau suami yang dijodohkan Allah kepada kita adalah amanah. apakah kita telah tunaikan hak dan kewajipannya baik mengenai nafkah dan kewajipan rumah tangga, baik tentang agamanya, mahupun tentang hal lain-lain.

iv.          Anak-anak yang telah direzekikan Allah kepada kita adalah amanah. Apakah mereka telah diajari dan dididik mengenai Penciptanya, memahami agama dan mengamalkannya?

v.            Rumah kediaman dan pakaian yang direzekikan oleh Allah kepada kita adalah amanah. apakah telah kita tunaikan kewajipan kita terhadapnya, pemeliharaannya, kebersihannya, menjauhi dari perkara yang haram (sutera dan emas bagi kaum lelaki, atau yang didapati dari jalan yang haram)?

vi.          Harta-harta lain yang direzekikan Allah kepada kita adalah amanah. Di antaranya ada yang perlu dikeluarkan zakat, apakah sudah ditunaikan zakatnya? Di antara ada yang perlu dijaga, apakah sudah kita tunaikan penjagaannya.

Demikianlah tentang amanah, semoga Allah memberikan taufik kepada kita sekalian untuk menunaikan amanah dalam erti yang seluas-luasnya. Innahu ni’mal maula wa ni’man Nashir.

Sumber : Kitab Hadis Qudsi karangan KHM Ali Usman, Dr HMD Dahlan & HAA Dahlan