Tidak dinafikan menarik perhatian seseorang dalam melakukan jualan amat
penting. Bagi syarikat yang besar-besar sanggup menghabiskan ratusan ribu
ringgit hanya semata-mata menghasilkan iklan-iklan yang hebat yang mampu untuk
menarik minat dan perhatian orang. Mungkin kita tidaklah sampai ke tahap atau peringkat
itu untuk menghabiskan wang ringgit bagi menarik minat dan perhatian orang .
Cukuplah diri kita sendiri dengan tindakan yang betul masih mampu memikat
menarik minat dan perhatian mereka di luar sana sebagai pelanggan istimewa
kita. Hendak seribu daya tak mahu seribu dalih pula.
Kenapa perlu berbelanja besar dalam menarik minat dan perhatian orang?
Cukuplah dengan apa yang kita ada hanya perlu melakukan tindakan yang betul dengan
waktu dan masa yang tepat. Umpama sebutir peluru mengenakan seorang dengan
tembakan yang tepat. Itulah tindakan yang perlu kita lakukan dalam jualan. Pilih
sasaran yang betul sudah pasti sasaran tersebut akan mengena dengan apa yang kita
mahukan. Antara tindakan-tindakan yang dimaksudkan ini adalah
i.
Diri kita sesibuk mana sekalipun cukup
mudah ditemui oleh siapa pun juga yang memerlukan kita. Jangan berikan sebarang
ulasan dan alasan tapi bertemu segera seperti mana yang mereka mahukan. Ambil
tindakan proaktif agar nampak kesungguhan kita melakukannya.
ii.
Sanggup mengemas diri segala apa yang
berlaku pada segala aktiviti promosi yang ada. Biar mereka ketahui. Pergunakan
segala medium perhubungan media sosial yang ada. Kemas kini sentiasa dan
jadikan diri mereka sentiasa mahu dan dahagakan sebarang maklumat terkini dari
kita. Jangan tangguh dan teragak-agak.
iii.
Berikan yang WOW. Berfikir sejenak nyatakan
sesuatu yang boleh memberikan kejutan dan rasa tergamam mereka pada produk yang
ditawarkan. Secara kreatif reka dan cipta ayat-ayat yang hebat terutama dalam
media sosial beri mereka sentiasa tertanya-tanya apa kehebatan dan kelebihan
produk yang kita tawarkan di samping flyer-flyers yang diedarkan dan diberikan.
iv.
Sentiasa ‘on’ kan telefon bimbit kita.
Jangan di ‘off’ kan kerap pula. Tak dapat nak bersembang maklumkan secara
bermesej yang kita akan hubungi semula secepat mungkin. Sentiasa berhemah dan
bersopan dengan mereka elakkan dari menipu jika kita gagal menyahut panggilan
mereka. Alangkah ruginya jika tindakan susulan tidak dilakukan.
v.
Ada kelapangan sahaja berhubung dengan
mereka walaupun sekadar memberi salam dan bertanya khabar. Keras mana pun hati
manusia kalau kita sentiasa berhubung dengan mereka sudah pasti cair juga
mereka kepada kita. Tunjukkan keprihatinan kita kepada mereka jika kita ketahui
jika ada apa-apa yang berlaku kepada mereka. Kita berikan yang terbaik sudah
tentu mereka akan cukup menghargainya. Orang berbudi kita berbahasa orang memberi
kita juga yang akan merasa.
Kenapa perlu malu untuk melakukannya. Buat saja dan berikan yang terbaik.
Kalau orang lain boleh melakukannya kenapa tidak kepada kita. Jangan melatah
jangan melalut. Nak tarik minat dan perhatian orang kerana lakukan perkara yang
sepatutnya bukan main sembang tonjolkan diri begitu sahaja. Sepatutnya nak
dapat mereka tak semena-mena jadi meluat pula mereka terhadap diri kita.
Berfikirlah dahulu sebelum bertindak agar segala minat dan perhatian mereka
menjadi suatu yang realiti kepada kita akhirnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan