Jangan dinafikan sebagai seorang manusia tidak pernah melakukan sebarang
kesilapan dan kesalahan. Kenapa perlu berbangga diri merasa bongkak, takbur dan
tinggi diri mendabik dada mengatakan kita yang terbaik melakukan jualan. Tidak
kah ini akan membuatkan kita hilang pertimbangan merasa apa yang kita lakukan
adalah betul dan benar pada tanggapan dan andaian kita sahaja.
Inilah yang perlu dielakkan sama sekali. Andai kata kita sedari dan ketahui
akan apa juga sebarang kesilapan dan kesalahan yang telah kita lakukan eloklah memohon
kemaafan terlebih dahulu. Selesai masalah. Kenapa perlu dipertahankan lagi jika
ternyata kesilapan dan kesalahan memang kita telah lakukan. Kenapa perlu
pertahankan benang yang basah yang pasti tidak mampu untuk berdiri teguh.
Berfikirlah semula. Buang segala ego dan lagak diri yang ada. Kita
melakukan jualan biarlah merendah diri dan berhemah sentiasa. Pilih jalan yang
selamat yang tidak akan mengganggu gugat karier kita dalam melakukan jualan.
Sekali kita memohon kemaafan dan keampunan kepada pelanggan kita sudah pasti
maruah kita tidak akan tercalar apatah lagi akan jatuh terperosok. Terlalu
banyak hikmah nya kalau kemaafan yang kita lakukan antara kita sedar ataupun
tidak akan berpihak semula kepada kita.
Kerana itu kita amat di saran dan dituntut sentiasa merendah diri dan
berhemah dalam melakukan apa juga bidang tugasan yang dilakukan. Biar mereka
nampak betapa telus dan tulusnya kita melakukannya. Bagaimana kita membawanya
sudah pasti orang lain akan terpesona dan mampu memikat pemikiran mereka
terhadap kita. Apabila ada kesilapan dan kesalahan walaupun sebesar zarah
sekalipun ketika kita melakukan jualan apabila disedari ambillah jalan selamat
agar kita sentiasa memohon kemaafan dan keampunan dari mereka. Bukankah ini satu
perbuatan mulia di sisi Allah SWT? Lakukanlah dengan sebaik mungkin agar tiada
rasa penyesalan di kemudian hari.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan