Memang menyusahkan
apabila bertemu dan bersua dengan bakal pembeli atau pelanggan yang penuh
dengan keegoannya. Seolah-olah apa yang diperkatakan semuanya betul dan benar
belaka. Kita pula perlu mendengar dan mengikut apa yang di perkatakan. Memang
sesuatu yang melecehkan dan kalau tidak boleh dikawal sudah tentu kesabaran
yang ada boleh hilang. Semuanya berpunca dari sikap dan sifat ego bakal pembeli
atau pelanggan yang ditemui.
Apa lagi yang boleh di
perkatakan. Semuanya perlu dilalui dengan penuh redha dan sabar yang meninggi.
Tak perlu meninggi suara apatah lagi melayan kerenah mereka yang cukup tinggi
diri itu. Masih terdapat ruang dan peluang yang boleh kita pergunakan sebaik
mungkin. Antara tindakan yang perlu adalah
i.
Bersedia untuk mendengar apa yang mereka
mahu kita dengar terlebih dahulu. Beri sahaja peluang untuk mereka perkatakan
apa yang mereka mahu perkatakan. Dengar dengan teliti dan penuh kesungguhan. Sekiranya
kita tidak bersetuju dengan apa yang mereka nyatakan, cuba beri bantahan dengan
cara yang lembut dan berhemah. Ini adalah kerana sekiranya anda memberi
bantahan dengan cara yang keras, sudah semestinya mereka itu akan lebih
berkeras dengan kita demi untuk menjaga keegoan mereka.
ii.
Buatkan mereka berasa bijak. Orang sebegini
amat mementingkan kehormatan dan pujian dari kita untuk mereka. Sekiranya kita
merasakan pendapat yang mereka berikan tidak masuk akal sekalipun, jangan
memberi kenyataan sehingga mereka menganggap kita memikirkan mereka tidak
bijak! Ia akan memburukkan lagi keadaan dan keharmonian suasana kerana mereka
akan cuba untuk mempertahankan walaupun mereka sebenarnya sedar mereka telah
salah sama sekali.
iii.
Buatkan mereka merasakan sebagai serba tahu
apa yang kita lakukan. Biarkan sahaja
apa yang mereka perkatakan dan mahu luahkan. Buat permulaan banyakkan berkata
ya dari tidak. Ambil hati dan perhatian mereka terhadap kita terlebih dahulu.
Bila keadaan telah reda barulah boleh kita bertindak memberikan penerangan
kepada mereka pula.
iv.
Jangan lupa hulurkan pujian yang sederhana
tidak melampau kepada mereka. Bukan wanita sahaja yang gemarkan pujian, tetapi
lelaki juga sama. Sekiranya mereka telah berusaha melakukan sesuatu untuk kita,
berilah mereka sedikit pujian. Ini akan membuatkan mereka merasakan kita benar-benar
menghormati mereka. Apabila kita telah menunjukkan rasa hormat, tidak mustahil
untuk mereka juga menghormati diri kita seperti mana yang kita mahukan.
v.
Pastikan penampilan kita sentiasa menarik.
Tidak kira pertemuan pertama atau ulangan di waktu perbincangan kita mesti
berada di dalam keadaan yang boleh menarik perhatian dan tumpuan mereka. Ini
kerana dari segi psikologi, sekiranya kita berada di dalam keadaan penampilan
yang tidak terurus atau sebagainya, ia akan menaikkan lagi kemarahan mereka
yang berada di hadapan kita. Berhiaslah berikan penampilan yang menarik bukan
untuk memikat tapi sekurang-kurangnya dapat mencuri sedikit perhatian mereka
meluangkan masa untuk mendengar presentasi kita kepada mereka.
vi.
Jangan membantah atau mencelah. Sememangnya
agak sukar untuk mengurangkan ego seseorang. Kita perlu bijak untuk membuatkan
mereka merasakan mereka betul walaupun sebenarnya mereka salah. Gunakan
kreativiti kita secara tersendiri untuk melakukannya. Cuba elakkan daripada
memberi bantahan terus menerus kerana ia pasti secara terang menunjukkan mereka
salah. Cuba berikan penjelasan secara kiasan supaya mereka tidak sedar bahawa
kita sebenarnya membantah apa yang mereka nyatakan. Biarkan mereka sendiri yang
memikirkannya.
Bersemuka dengan mereka
yang ego perlukan kesabaran dan ketenangan. Jangan melawan arus tapi ikutilah
arus yang ada. Bukan rugi pun. Berikan yang terbaik. Beralah seketika bukan
bermakna kita mengalah selama-lamanya. Mesti ada jalan atau kaedah untuk
diatasi asalkan kita relak dahulu tidak perlu terburu-buru mengambil tindakan.
Jangan tersilap langkah sudahlah. Berhati-hati dan berwaspada sentiasa. Setiap kejadian
dan keadaan yang berlaku itu terlalu banyak hikmahnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan