Ianya adalah satu proses mengenal pasti secara memecahkan beberapa bahagian
yang sama besarnya mengikut pasaran sedia ada. Proses kenal pasti ini dengan mengikut
segmen atau pecahan yang mempunyai satu pelbagai keperluan, kemahuan atau
sebarang ciri-ciri permintaan. Objektifnya adalah untuk mereka bentuk satu
campuran pemasaran yang tepat dan disasarkan mengikut sepadan dengan jangkaan
daripada permintaan pelanggan dalam sasaran segmen tersebut.
Bagi syarikat-syarikat yang berupaya pasti mencuba untuk membekalkan
keperluan pelanggan mengikut sasaran segmen yang telah dikenal pasti.
Kesemuanya mengikut jumlah pecahan jangkaan permintaan dalam segmen tersebut
untuk dikendalikan. Terdapat empat faktor asas yang boleh dan mampu memberi
kesan atas segmentasi pasaran berdasarkan kepada
i.
Segmen yang dikenal pasti itu adalah jelas
dan tepat
ii.
Saiz besar atau kecilnya berdasarkan pada pengukuran
pecahan tersebut
iii.
Kemudahan dalam melakukan usaha-usaha
promosi dan pengenalan produk
iv.
Segala kesesuaian polisi dan sumber dari
pengeluar produk untuk ditawarkan
Inilah asas dalam melakukan proses segmentasi pasaran yang perlu untuk kita
ketahui terlebih dahulu sebelum boleh kita melakukan kajian dan sasarkan
pelanggan yang layak untuk menerima tawaran kita terlebih dahulu. Terdapat
empat cara atau kaedah asas dalam menentukan segmentasi ini iaitu
i.
Tingkah laku yang mungkin merangkumi
budaya, sikap, emosi, nilai, etika, peradaban, aktiviti perhubungan dan
sebagainya
ii.
Demografi yang berkaitan dengan taburan dan
perkembangan salasilah kelahiran, kematian, perkahwinan, migrasi termasuk saiz
kepadatan kependudukan, kadar perubahan, komposisi umur dan sebagainya
iii.
Psikologi yang lebih menjurus kepada jiwa,
mental dan kerohanian
iv.
Keadaan setempat tentang sara hidup,
pekerjaan, taraf kehidupan dan sebagainya
Inilah strategi yang boleh dipergunakan bagi memastikan sasaran pelanggan
lebih mudah untuk diketahui dan diperoleh. Tanpa ada segmentasi dan bukan main
buat sahaja akan lebih memudahkan tindakan kita melakukan jualan. Ada segmen-segmen
yang dinyatakan ini bertujuan bagi memudahkan mengenal pasti apa yang kita
sasarkan sudah pasti membuatkan kita lebih mudah untuk melakukannya. Berikan tumpuan
dan fokus yang utama agar kita tidak sama sekali gagal dalam memilih sasaran pelanggan
sepatutnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan