Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 14 April 2014

SASARKAN KETEPATAN PELANGGAN




Sering kali mereka yang melakukan jualan merasakan bahawa mereka telah dipenuhi dengan pelbagai simpanan nama bakal pembeli atau pelanggan. Tapi malangnya sehingga kini jualan mereka masih tidak keharuan untuk mendapatkan pelanggan. Harap data pelanggan sahaja yang banyak namun hasilnya tidak ke mana. Ini sesuatu yang boleh merugikan kita dalam melakukan jualan. Buang masa buang tenaga dan buang fokus sahaja kita melakukan penyaringan dan pemilihan kepada mereka.

Bila data pelanggan yang banyak tidak semestinya ia nya adalah sesuatu yang baik untuk kita. Dengan data pelanggan yang banyak bermakna peluang kita untuk mencipta jualan yang tinggi mengikut logik akal pasti boleh menyebabkan penutupan jualan mampu untuk kita meraihnya setinggi yang termampu. Masalah timbul segala andaian berlaku kegagalan begitu sahaja. Kenapa mudah melakukan andaian pada hal pada realitinya tidak sebegitu? Kebanyakannya jualan dilakukan dengan menggunakan teknik pujukan demi pujukan kerana kegagalan menyasarkan bakal pembeli atau pelanggan yang betul. Sememangnya akan membuang masa melakukan perkara yang sebegini. Lebih banyak sampah sarap di dalam data bakal pembeli atau pelanggan yang ada dari sepatutnya yang kita mahukan.

Ini lah tugasan sepatutnya di mana mengenal pasti sasaran bakal pembeli atau pelanggan perlu ada untuk kita lakukan. Jangan main hentam kromo begitu sahaja. Ambil langkah yang sepatutnya dari memikirkan bagaimana pujukan ke atas mereka boleh berlaku kepada bagaimana mencari sasaran yang tepat dan betul kepada mereka. Kenal pasti terlebih dahulu apa yang mereka cari-carikan selama ini bersesuaian dengan produk yang ditawarkan. Jangan terlalu yakin pula dikhuatiri akan memakan diri kita semula.

Bertindak mengikut ilmu dan pengalaman yang telah kita atau orang lain lalui yang telah berjaya melakukannya.   Betapa pentingnya ilmu bagi memandu tindakan sewajarnya untuk kita. Pengalaman pula guru terbaik buat kita. Jangan mudah putus asa dan kecewa tetapi muhasabah semula ketahui dan kesan di mana salah dan silapnya diri kita. Berusaha perbetulkan semula dari menurut hati merasa kecewa tak sudah-sudah. Bersangka baik, positif dan fokus semula agar pencarian sasaran bakal pembeli atau pelanggan yang tepat dan betul boleh ditemui juga pada akhirnya.