Sudah menjadi kebiasaan,
disebabkan hari Jumaat adalah hari kerja di Malaysia, lelaki yang berkerjaya
terpaksa terkejar-kejar mengambil waktu rehat tengah hari untuk makan tengah hari
dan juga menunaikan solat fardu Jumaat secara berjemaah. Namun, dalam ketika
itu, ramai yang tidak sedar setiap minggu, mereka mungkin membeli makanan yang
berulamkan dosa.
Sebelum ini, saya pernah
mengulas berkenaan hal ini melalui siaran ‘Tanyalah Ustaz TV9′ dan juga
wawancara bersama Utusan Malaysia. Namun melihat kepada kekerapan dan kurang
sensitiviti kalangan umat Islam di Malaysia khususnya. Satu penulisan ringkas
yang khusus berkenaan hal ini adalah perlu.
Persoalan jual beli yang
terus berlangsung di kalangan peniaga dan pembeli lelaki selepas azan pada hari
Jumaat perlu dipandang serius atau ia akan berterusan. Lebih kurang
menyenangkan, apabila melihat peniaga-peniaga ini berkhemah di luar masjid,
mengambil untung atas perkumpulan umat Islam yang ingin menunaikan solat
Jumaat, sedang mereka menjadi penyebab kepada dosa.
PENGHARAMAN
JUAL BELI SELEPAS AZAN DI HARI JUMAAT
Solat Jumaat adalah wajib
hanya ke atas lelaki baligh dan bukan wanita. Justeru setiap urus niaga di
antara wanita dengan wanita selepas azan pertama atau kedua dikumandangkan pada
hari Jumaat adalah sah dan harus. Justeru, ia tidak termasuk di dalam
perbincangan para ulama dan bukan pula fokus artikel ini. Ia adalah satu
keharusan yang disepakati oleh keempat-empat mazhab terbesar dalam Fiqh Islam.
Demikian juga halnya bagi
mereka yang tidak wajib solat Jumaat kerana sebab lain seperti sakit, musafir
dan sebagainya.
Perbincangan hukum hanya
berkisar kepada para lelaki, sama ada peniaga lelaki, pembeli lelaki atau
kedua-duanya sekali yang sihat, baligh dan tidak bermusafir.
Asas hukum adalah dari
surah al-Jumaat ayat 9 yang maksud-Nya:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي
لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا
الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
Ertinya :Hai orang-orang
yang beriman, apabila diseru untuk menunaikan sembahyang pada hari Jumaat, maka
bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli. Yang
demikian itu lebih baik bagi mu jika kamu mengetahui.
AZAN PERTAMA
ATAU KEDUA?
Walaupun telah ijmak’ di
kalangan ulama akan pengharaman jual beli berdasarkan ayat di atas, mereka
berbeza ijtihad dalam menentukan pengharaman itu jatuh selepas azan pertama
atau kedua.
Perlu difahami bahawa azan
Jumaat di zaman Nabi s.a.w, Abu Bakar as-Siddiq r.a dan Umar r.a hanyalah
sekali sahaja, iaitu di ketika khatib (imam) naik ke atas mimbar untuk
memulakan khutbah. Di zaman pemerintahan khalifah Uthman r.a, bilangan umat
Islam bertambah lalu diperkenalkan azan kedua dan seterusnya ketiga (berfungsi
sebagai iqamat).
Namun, hasil daripada
kewujudan lebih dari satu azan selepas zaman Uthman, para ulama sekali lagi
perlu berijtihad dalam menentukan azan manakah yang mesti tiada lagi jual beli
selepasnya. Mazhab Maliki dan Hanbali jelas dan tegas bahawa pengharaman adalah
selepas azan kedua iaitu di ketika khatib sudah naik ke atas mimbar, ia juga
bertepatan dengan suasana di ketika turunnya ayat Al-Quran, para masa hayat
baginda Nabi s.a.w.
Imam At-Tohawi Al-Hanafi
menegaskan :-
المعتبر الأذان عند المنبر بعد خروج الإمام ،
فإنه هو الأصل الذي كان للجمعة على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم
Ertinya : Azan yang
terpakai (dalam hal ini) adalah yang ketika keluar imam di atas mimbar, maka
itulah yang asal sebagaimana Jumaat di zaman baginda Nabi s.a.w (Mukhtasar
at-Tohawi, hlm 24).
Namun demikian, ulama
mazhab Hanafi kelihatan mempunyai berbilang pandangan dengan majoriti di antara
mereka berijtihad azan kedua adalah ‘pasti haram’, cuma terdapat sebahagian
besar mereka yang juga berpendapat pengharaman bermula sejak dari azan pertama
(azan masuk waktu) lagi atau selepas tergelincirnya matahari pada hari
tersebut. Ini bermakna, mazhab Hanafi lebih tegas dalam hal ini dan disepakati
oleh keempat-empat mazhab, berjual beli selepas azan kedua adalah haram.
Imam Ibn Kathir Al-Syafie
menyebut :
اتفق العلماء على تحريم البيع بعد النداء
الثاني
Ertinya : Para ulama
bersepakat berkenaan pengharaman jualbeli selepas azan kedua ( Tafsir Ibn
Kathir, 4/367)
BERDOSA SAHAJA ATAU AQAD
JUGA BATAL?
Walaupun berjual beli di
waktu itu adalah haram yang bererti berdosa atas si penjual dan pembeli, namun
adakah akad jual beli mereka terbatal?
Jika kesalahan ini
dilakukan, dosa yang ditanggung adalah satu peringkat, manakala sah batal
transaksi itu pula adalah satu peringkat yang lain. Jika akad tidak sah, bererti
pemilikan harga yang diperoleh oleh penjual adalah batal dan demikian juga
pemilikan pembeli ke atas barangan beliannya. Jika itu berlaku, bererti
kedua-dua mereka menggunakan harta milik orang lain dan berterusan keadaan itu
sehingga akhir hayat mereka dalam keadaan penuh syubhah dan bermasalah.
Dalam hal ini, para ulama
tidak sepakat dalam menanggapi kesahihan atau terbatalnya akad. Para Ulama
terbahagi kepada dua kumpulan :
Pertama : Akad adalah sah
dan hanya dosa ditanggung oleh penjual dan pembeli. Ia adalah ijtihad dari
mazhab Hanafi, Syafie dan sebahagian Maliki.
Kedua : Akad batal dan
berdosa ; Ia adalah pendapat mazhab Hanbali dan majoriti Maliki.
Namun, berdasarkan
penelitian, pendapat pertama adalah lebih kukuh, khususnya adalah rukun dan
syarat jual beli telah semuanya dipenuhi, kecuali ia melanggar waktu jualan
yang diharamkan sahaja, atas kesalahan itu dosa sahaja ditanggung tanpa
pembatalan akad.
Apa pun, amat perlu umat
Islam di Malaysia dan di mana sahaja untuk lebih berhati-hati dalam hal ini.
Justeru, amat digalakkan agar dapat dinasihatkan kepada para peniaga dan semua
warga Muslim yang wajib ke atas solat Jumaat untuk menghindari kesalahan ini.
Kita bimbang,akibat kejahilan, ramai yang melanggarnya secara berulang kali.
KESIMPULAN
Kesimpulan, jual beli itu
akan jatuh haram hanya apabila:
a) Dilakukan selepas azan
kedua sewaktu imam berada di atas mimbar.
b) Dilakukan oleh lelaki
(sama ada sebagai peniaga atau penjual) yang wajib solat Jumaat.
c) Mengetahui berkenaan
hukum haram ini, dan wajiblah ke atas individu mukalaf untuk mempelajarinya.
Wajib pula untuk menyampaikannya bagi yang mengetahui.
Saya amat berharap agar
para khatib dapat mengingatkan perkara ini setiap kali mereka berada di atas
mimbar, juga diingatkan oleh para bilal sebelum mereka melaungkan azan kedua.
Digalakkan pula bagi orang ramai untuk mengedarkan tulisan ini di masjid-masjid
bagi menyedarkan orang ramai.
Sekian,
Zaharuddin ABd Rahman
26 Oktober 2009
Tiada ulasan:
Catat Ulasan