Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 19 Januari 2014

SETAKAT INI SAHAJA




Salah satu peringkat atau proses dalam melakukan jualan adalah pada ketikanya perundingan dilakukan. Sudah pasti ada tawar menawar, pujuk memujuk berdolak dalih dan mungkin juga beralah. Semuanya dilakukan dalam satu keadaan yang cukup harmoni dan bersedia menerima apa juga cadangan yang diutarakan. Banyakkan memberi dari menerima semasa proses perundingan. Segala hujah yang disampaikan perlu kepada kebenaran, berfakta dan mudah difahami oleh mereka.

Walaupun begitu ada kalanya terdapat sekatan dan halangan yang perlu kita laksanakan kenapa perundingan tidak boleh diteruskan lagi. Kalau kita melakukannya bermakna kita tidak ada etika dalam melakukan jualan. Bukan semuanya boleh dirunding begitu sahaja. Mesti ada pantang larangnya agar kita tahu di mana sempadan dan sekatannya. Bukan main langgar sahaja janji boleh dapat penutupan jualan habis kita abaikan begitu sahaja. Antara perkara-perkara yang tidak mampu kita rundingkan lagi adalah apabila

i.             Harga tetap
Kalau harga yang ditawarkan banyak itu bermakna sebanyak itulah harga yang perlu bakal pembeli atau pelanggan terima. Mungkin terdapat kenaikan yang berbeza dengan pesaing tawarkan namun jika kita mampu maklumkan segala kelebihan, manfaat dan kekuatan produk kenapa perlu kita risaukan. Jangan kerana harga kita mudah lemah semangat untuk tawarkan. Harga memang penentu utama. Walau bagaimanapun produk yang ditawarkan adalah terbaik dan mempunyai perbezaan sedikit tinggi dari pesaing kenapa perlu disangsikan? Berikan kefahaman yang terbaik dan mudah difahami agar mereka juga mudah peroleh dan yakin dengan apa yang kita perkatakan.

ii.           Tiada kuasa
Kita hanya menjual bukan pengeluar atau pembuat produk. Tugas utama kita adalah menjual dan terus menjual. Kuasa yang diberi setakat yang dibenarkan sahaja. Tidak lebih dari itu. Apa yang mampu kita berikan adalah mencadangkan sahaja ke pihak pengeluar produk. Itu sahaja yang boleh kita bantu bakal pembeli atau pelanggan mahukan. Berkata secara berhemah dan bersopan kepada mereka yang mana setakat ini sahaja POWER yang ada pada kita. Tidak lebih dari itu.

iii.          Ikut prosedur
Lakukan sebaik mungkin. Bukan lakukan secara terjah dan ikut suka hati kita sahaja. Segala peraturan dari pengeluar produk dan pihak kerajaan perlu dipatuhi. Nak dapatkan jualan kita laku dan menarik perhatian orang langsung kita lupa akan halal haramnya pula. Habis segala peraturan dan prosedur yang ditetapkan kita langgar habis-habisan seolah-olah dunia ini kita yang punya. Elok dah kita menjual tak fasal-fasal lesen kita pula digantung dan karier kita berkubur begitu sahaja. Ini kah yang kita mahukan selama ini?

iv.          Tidak adil kepada orang lain
Adil pada semua orang. Kalau RM5 kita berikan diskaun pada orang lain, kenalan baik RM10 pula. Adakah ini adil namanya. Mungkin mereka tidak mengetahuinya namun bagaimana dengan Allah pula? Ada orang mengatakan strategi jualan kena tengok orang dahulu berapa banyak boleh kita berikan diskaun. Semuanya bergantung dengan hati. Kalau baik hati kita maka baiklah keputusan kita. Tapi kalu hati kita busuk maka sudah tentulah menjadi busuk pula hati kita. Berilah keadilan kepada bakal pembeli atau pelanggan tanpa mengira siapa pun juga tidak kira jawatan, pangkat, kuasa atau kenalan kita. Berilah keadilan yang sebaik-baiknya kerana adil itu bukan hak mutlak seorang yang menjawat jawatan hakim baru keadilan boleh ditegakkan.

v.            Pendirian kena ada
Sejauh mana di cerca, dihina atau dimarahi oleh bakal pembeli atau pelanggan pastikan pendirian kita kena kukuh dan tidak mudah berubah tak tentu hala. Baru saja diuji habis goyang dibuatnya seolah-olah menunggu tiupan taufan untuk memaksa kita berubah. Kalau dah tak boleh nyatakan sahaja tak boleh. Berani kerana benar. Lakukan apa yang dibenarkan jangan lakukan di luar dari kemampuan yang dibenarkan. Beri penerangan yang sewajarnya bagi mereka fahami betul-betul apa prosedur dan yang sepatutnya. Jika tidak boleh lagi maka ambil tindakan sewajarnya dengan beredar begitu sahaja dengan penuh berhemah dan bersopan. Kenapa nak rasa malu? Kita dah berikan yang terbaik dan itu sahaja yang mampu untuk kita lakukannya. Terserah kepada mereka untuk menentukannya.

Jangan mudah mengalah tapi tegakkan kebenaran. Kalau setakat itu sahaja yang boleh kita rundingkan nak buat macam mana. Lebih baik kita redha dan bersabar sahaja. Nyatakan secara ikhlas dan jangan membabi buta berikan kepada mereka di luar dari kemampuan diri kita. Karier jualan perlu dijaga dan periuk nasi yang menanggung kita selama ini perlu dipertahankan. Jangan kerana mereka kita terkulai melakukan perkara-perkara di luar dati batas kemampuan kita. Lakukan secara ikhlas dan jujur kerana bakal pembeli atau pelanggan juga memahami dan mengerti setakat mana kemampuan kita. Yakin dengan apa yang kita lakukan. Banyakkan berdoa agar Allah sentiasa membuka hati dan perasaan mereka menerima apa yang kita cadangkan dan utarakan kepada mereka.