Tertarik
dengan ungkapan Ustaz Kazim Elias dalam fb nya yang mendedahkan pengalaman
Ustaz dalam bidang perniagaan. Melakukan jualan dan perniagaan pasti akan
terdedah kepada kecurian dan penipuan. Ini
risiko yang perlu di tanggung oleh seseorang jika melakukan perniagaan kedai
runcit. Lagi banyak stok yang ada lagi banyak yang perlu diawasi. Paling menarik
lain yang di jual lain pula yang di cari oleh bakal pembeli. Sememangnya amat
mencabar dan menguji kesabaran.
Tindakan terbaik
dalam melayani segala kerenah dan tabiat bakal pembeli atau pelanggan adalah
kesabaran yang tinggi. Bersabar dalam apa juga keadaan dan kondisi. Jangan mudah
melatah dan meninggi suara yang bukan-bukan. Lakukan secara berhemah dan
bersopan. Sekali kita meninggi suara walaupun hanya seketika sudah pasti kita
akan di label sebagai seorang yang hendak meniaga ataupun tidak. Berfikir secara
rasional agar tindakan kita melakukan jualan di terima baik oleh bakal pembeli
atau penjual secara berhemah.
Kelebihan kita
bersabar dalam melakukan jualan adalah
i.
Kita tahu apa yang kita lakukan
ii.
Menarik minat dan kecenderungan mereka untuk datang membeli
iii.
Mengawal situasi ketika jualan dilakukan. Harmonikan keadaan
iv.
Melayan kerenah mereka secara berhemah dan bersahaja
v.
Jiwa kita akan lebih tenang untuk melayan mereka
Hebatnya kalau
kita dapat bersabar sentiasa dalam melakukan jualan. Mengutamakan kesabaran
tatkala menjual perlu disemadikan dalam diri kita agar keupayaan kita melakukan
jualan lebih terserlah di pandangan bakal pembeli atau penjual. Dengan kesabaran
segala kelakuan kita menjadi lebih terancang dan dihormati oleh si pembeli. Bersabarlah
kerana sabar itu banyak kebaikannya. Sabda Rasulullah SAW ‘Orang yang kuat bukanlah orang yang hebat dalam bertengkar,
sesungguhnya orang yang kuat adalah orang yang mampu bersabar menahan emosi
ketika marah’ (Hadis Riwayat Bukhari).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan