Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 30 Januari 2014

BILA PENUTUPAN JUALAN BERJAYA DI PEROLEH




Apa yang kita harapkan dalam melakukan jualan adalah kejayaan mendapatkan penutupan jualan. Persetujuan bakal pembeli atau pelanggan menerima tawaran yang dikemukakan sudah pasti akan mendatangkan kegembiraan yang amat sangat kepada diri kita. Apa tidaknya, segala perancangan, usaha dan kegigihan melakukan tindakan sudah pasti amat-amat berbaloi andai kata mereka dengan hati yang terbuka suasana yang menggembirakan menerima tanpa adanya sebarang bantahan dan penolakan lagi. Hanya Allah sahaja yang mengetahuinya betapa gembira dan sukanya kita berada dalam situasi yang sebegini.

Sentiasa ingat, jangan mudah merasa seronok dan gembira sahaja yang kita kena fikirkan. Di atas kegembiraan itu pastikan setiap kali mendapat dan memperoleh penutupan jualan jadikan sebagai satu amalan atau tabiat semula jadi kita untuk melakukannya perkara-perkara seperti berikut iaitu

i.             Sentiasa bersyukur ke hadrat Allah
Jangan sama sekali abaikan rasa syukur kita ke hadrat Allah. Sentiasa di dalam hati menyebut perkataan syukur alhamdulillah ke hadrat Allah. Tunjukkan kepada Allah bahawa kita amat menghargai akan segala bantuan dan pertolongan Allah kepada kita. Sekali kita ucapan kesyukuran kita ke hadrat Allah akan semakin banyak lagi akan Allah berikan kepada kita.

ii.           Ucapkan terima kasih kepada pelanggan
Lontarkan senyuman manis penuh keikhlasan kepada pelanggan dengan mengucapkan ribuan terima kasih kepada orang yang sudi menerima tawaran menjadi pelanggan kita. Menghargai seseorang secara ikhlas sudah pasti akan membuatkan mereka gembira dan semakin yakin terhadap kita. Pasti mereka akan memberikan lebih kepercayaan kepada kita. Bukannya susah untuk menyatakan terima kasih kepada mereka selagi kita tahu betapa sukar dan payahnya kita untuk mendapatkan tawaran yang diterima dari mereka. Hargai dengan sebaik-baiknya.

iii.          Memastikan produk yang terbaik telah dibekalkan
Tanda setuju telah diperoleh. Maka tugasan kita seterusnya adalah memastikan produk yang kita tawarkan adalah betul-betul dengan apa yang telah kita janjikan kepada mereka. Berikan produk yang mereka mahukan dengan kualiti yang mengikut apa yang kita perkatakan. Jangan jadikan cakap lain jadinya lain pula. Sekali kita menipu sampai bila-bila orang tidak akan mempercayainya pula.

iv.          Berazam untuk memberi khidmat selepas jualan
Bila kita rasakan nak dapat pun sukar, bila dah diperoleh hargai dengan sebaik mungkin. Tanamkan keazaman dalam diri kita agar sentiasa kita mampu untuk berikan perkhidmatan selepas jualan sebaik yang termampu. Jangan tinggalkan atau abaikan pelanggan yang sedia ada begitu sahaja. Layan mereka apa sahaja yang mereka mahukan walaupun penerimaan tawaran sudah pun berlalu. Mungkin hanya dengan mereka ini di masa hadapan jualan berulang atau silang boleh dilakukan kepada mereka. Sekurang-kurangnya siapa juga yang menjadi pelanggan kita sudah pasti kesetiaan mereka adalah terlalu tinggi kepada diri kita.

Jangan sama sekali apabila penutupan jualan telah kita peroleh walaupun kita dalam keadaan yang bergembira kita biarkan sahaja pelanggan tersebut berlalu begitu sahaja. Berikan perhatian dan tumpuan kepada mereka karena mereka pernah menjadi pelanggan kita pada satu hari yang lalu. Keyakinan seseorang bukan mudah untuk dibina dan kalau sudah dibina sekalipun tidak mustahil boleh runtuh dalam sekelip mata begitu sahaja. Berwaspada dan ambil tindakan yang sewajarnya agar kita sama sekali tidak mudah kehilangan pelanggan begitu sahaja.