Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 3 Januari 2014

2014 MILIK KITA




Demi mencapai kejayaan perlu kepada jalan penyelesaian bagaimana untuk menghadapi segala cabaran, rintangan, dugaan, halangan dan permasalahan yang timbul. Jangan mudah mengalah kerana sekali kita mengalah sampai bila-bila kita akan tertewas juga. Nak kan kejayaan perlukan kepada keberanian untuk menghadapinya. Selagi keberanian tiada dalam genggaman kita selagi itulah kita akan ditindas dan merasa amat membebankan setiap apa yang kita lakukan.

Kelemahan memang ada. Namun setiap kelemahan itu pasti terselindung kekuatan yang mungkin tidak kita sedari. Ketahui apa kekuatan dan kelebihan yang ada. Selagi kita pergunakan dengan sebaik yang mungkin selagi itu kita boleh mengatasi setiap kelemahan yang ada. Cari jalan penyelesaiannya. Jangan di tangguh lagi kerana selagi kita tertangguh kejayaan yang kita idam-idamkan sudah pasti tinggal impian sahaja yang mampu untuk kita miliki. Bagi memastikan tahun 2014 adalah tahun milik kita pastikan kita melakukan perkara-perkara seperti berikut iaitu

Tindakan pertama, kenal pasti apa cabaran, halangan dan kelemahan yang ada hasil dari teguran dan pengalaman yang ditempuh. Selagi kita gagal untuk mengesannya selagi itulah kita masih di tahap yang sama setiap tahun. Belajar untuk muhasabah dan perbaiki segera setiap kelemahan yang wujud. Setiap hari adalah setiap masa untuk kita perbetulkan menjadi seorang penjual yang sempurna dan disegani ramai.

Tindakan kedua, cari jalan penyelesaian apa yang telah kita kenal pastikan. Jangan pula kita gunakan pepatah biar lambat asal selamat. Kita mengejar masa perubahan segera perlu dilakukan. Kejayaan yang mahu ditakluki bukannya mahu menunggu kita. Kena proaktif dan agresif mencari sebab dan musababnya. Mencari solusi bukan sesukar mana tapi yang sukarnya nanti adalah sampai bila pun kita masih tidak mahu lagi untuk mencari jalan penyelesaian tersebut.

Tindakan ketiga, jalinan perhubungan perlu diakrabkan lagi tidak kita dengan pelanggan, bakal pembeli, sahabat handai, jiran tetangga atau adik beradik. Semuanya perlu kepada jalinan keakraban yang terjalin. Jangan harap mereka akan membantu kita andai kata kita langsung tidak mahu menghulurkan bantuan dan pertolongan membantu mereka. Situasi menang-menang perlu diwujudkan agar jalinan persahabatan yang akrab dapat dijalinkan sampai bila-bila pun.

Tindakan keempat, pergunakan sebaik yang mungkin akan segala kekuatan produk dan diri. Jangan mudah mengalah tapi dalami kekuatan produk dan diri melalui ilmu yang diperoleh. Seperti resmi padi semakin berisi semakin tunduk jadinya. Carilah ilmu dan bukannya menunggu ilmu agar apa juga yang kita mahukan dan sedari apa kekurangan dapat di timbus semula dengan ilmu yang kita cari selama ini.

Tindakan kelima, kegagalan bukannya satu agenda yang tetap tetapi cuma satu kejadian sahaja. Hadapi dengan tabah untuk kita bangun semula dari kegagalan yang menimpa. Sekali kita gagal bukan bermakna kita akan gagal selama-lamanya. Jangan mudah merasa kecewa dan putus asa. Berusaha secara bersungguh agar setiap kegagalan yang ada dapat kita gantikan dengan kejayaan pula. Bukan mustahil perkara yang tidak mustahil untuk kita lakukan. 

Tindakan keenam, setiap komitmen perlu diberikan agar ada rasa tanggungjawab untuk melakukannya. Tiada rasa tanggungjawab sudah pasti tidak ke mana. Umpama melakukan puasa di bulan Ramadhan, selagi kita tidak merasakan ia nya satu tanggungjawab untuk berpuasa selagi itulah komitmen yang perlu diberi akan rasa tiada langsung untuk melakukannya.

Tindakan ketujuh, jangan mudah merasa puas dengan apa yang ada. Kita akan mudah menjadi pelupa dan terlalu sangat bangga diri. Merasa takjub dengan apa yang telah dicapai pasti akan membuatkan kita lebih syok sendiri pada akhirnya. Sentiasa merasa tidak cukup dengan prestasi yang di capai. Apa yang telah kita lakukan pastikan tindakan lebih berhati-hati dan berwaspada dapat kita wujudkan dengan sebaik yang mungkin.

Tindakan kelapan, berlapang dada dengan Allah. Setiap yang berlaku adalah satu ujian dan ada hikmah yang pasti tidak dapat kita ketahui akan apa sebabnya yang berlaku. Sentiasa memohon bantuan dan pertolongan Allah per mudahkan segala tugasan kita sehari-harian. Hanya pada Allah tempat kita memohon dan hanya pada Allahlah tempat kita meminta-minta.

Lakukan dengan penuh keyakinan. Lapan tindakan yang perlu dilakukan kepada perlaksanaan secara jujur dan berhemah. Tiada siapa akan marah kalau kita tipu diri sendiri. Tapi malangnya jika kita asyik menipu diri kita sendiri bagaimana hasilnya nanti boleh dituai? Kalau diri sendiri kita boleh menipunya sudah pasti dengan orang lain kita boleh menipu jua. Bertindaklah sewajarnya agar keputusan akhir yang kita ingin-inginkan akan menjadi satu realiti dan bukannya satu fantasi.