Gambar sebagai hiasan sahaja |
Melakukan presentasi ketika melakukan jualan adalah salah satu proses yang
perlu di tempuh. Paling baik melakukan presentasi adalah apabila terdapatnya
sekelompok bakal pembeli atau pelanggan yang turut hadir untuk mendengarnya.
Sememangnya sesi taklimat yang ada akan lebih menggembirakan pada kita andai kata
audiens yang hadir adalah ramai. Lagi ramai lagi bagus. Mudah kerja dari
melakukan presentasi seorang demi seorang yang pasti akan memakan masa yang lebih
lama jika dibandingkan dengan sesi taklimat yang di hadiri oleh sekelompok orang
yang ramai.
Inilah masalah yang menimpa pada yang melakukan jualan melalui presentasi
melalui aktiviti taklimat. Memang menyeronokkan tambahan pula kalau audiens
yang hadir cukup ramai dan mendapat perhatian orang. Naik semangat dibuatnya.
Semakin berkobar-kobar memberikan presentasi dan ceramah yang cukup berapi-rapi
semangatnya hanya disebabkan kehadiran audiens yang ramai. Masalahnya bagaimana
dengan audiens yang hadir hanya dua atau tiga orang sahaja? Sudah pasti
semangat yang membara pasti akan luntur sebegitu sahaja. Melihat audiens yang
sedikit pun sudah longlai inikan pula hendak bercakap. Sememangnya dalam
melakukan presentasi bilangan audiens yang hadir cukup mempengaruhi semangat
untuk bercakap dan menyampaikan.
Inilah masalahnya, kita melakukan jualan sepatutnya jangan di kira berapa
ramai audiens yang hadir. Jangan kira naik semangat ataupun tidak hanya kerana
bilangan audiens yang tidak ramai seperti mana yang diharapkan. Lakukan seperti
biasa walaupun seorang dua yang hadir untuk mendengarnya tetap juga bersemangat
dan bersungguh memberikan presentasi yang terbaik. Mungkin belum sampai masanya
lagi kita mampu untuk mendapatkan audiens yang ramai lagi. Fikir yang positif
dan bersangka baik. Satu ujian yang perlu kita tempuhi dengan sebaik yang termampu.
Seperti mana saranan Ustaz Azhar Idrus semasa di Ambang 2014 di Padang
Majlis Perbandaran Butterworth, Pulau Pinang menyarankan seperti berikut ‘Jangan
terpengaruh dengan audiens yang ramai tapi lakukan sahaja berapa ramai juga
yang hadir. Yang penting lakukan sebaik mungkin’. Inilah semangat yang perlu ada dalam diri
kita jangan dihiraukan pada bilangan yang hadir. Ingat semula tujuan dan
matlamat kita dalam melakukan jualan. Berikan yang terbaik beri kefahaman pada
mereka yang berminat agar apa juga yang kita sampaikan dapat menarik
kepercayaan mereka kepada kita. Lakukan dengan sebaik yang termampu. Bukan audiens
yang mempengaruhi kita tapi semangat kita untuk membantu orang itu yang perlu diutamakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan