Dalam
kita memberikan penerangan seperti mana yang dimahukan oleh prospek/pelanggan
ataupun semasa pelbagai persoalan yang timbul ketika berinteraksi ataupun
berkomunikasi dengan mereka, suatu yang perlu dirisaukan serta ditakuti ialah apabila
kita tiba-tiba sahaja terlupa terdiam seketika tidak tahu bagaimana untuk
membalas balik atau memberikan penerangan yang sepatutnya kepada mereka yang
mahukan penjelasan lanjut daripada kita. Lidah menjadi keluh terdiam terus
bingung memikirkan apa perkataan atau ayat yang bersesuaian dengan kita untuk
dihujahkan atau diutarakan kepada mereka.
Bukan
kerana panik, gerun, gentar ataupun takut tetapi tiba-tiba sahaja terdiam terus
tak tahu apa yang perlu diucapkan ketika melakukan jualan. Inilah satu situasi
atau keadaan yang mungkin akan berlaku perlu kepada tindakan lebih berhati-hati
dan berwaspada agar prospek/pelanggan yang berada di hadapan kita tidak akan
bersangka buruk atau memandang sinis akan keupayaan kita menjual. Bawalah
bertenang dan bersabar. Satu ujian Allah yang perlu kita tempuhi walaupun tiada
siapa yang mahukan perkara sebegini berlaku. Ambillah tindakan yang terbaik
agar apabila ia nya berlaku ke atas kita sekurang-kurangnya kita tahu apa yang
perlu dilakukan iaitu
i.
Diam seketika
Jangan kata apa-apa.
Bawa relak dan tenang seketika. Di hadapan mereka jangan pula dikatakan ‘Alamak
terlupalah pula’ atau ‘ish apalah yang nak diberitahu ini’. Semuanya akan
mengakibatkan prospek/pelanggan yang berada di hadapan boleh merasa begitu
sangsi dengan keupayaan kita melakukan jualan. Lebih baik ambil tindakan
berdiam diri zip kan mulut untuk kita mencari ruang berfikir semula apa yang
perlu kita perkatakan.
ii.
Jangan panik
Kalau dikelilingi oleh
ramai orang tidak mustahil jadi berpeluh dibuatnya. Dah berpeluh biarkan sahaja
jangan dilayan peluh yang menitik itu walaupun mungkin dalam bilik yang cukup
kuat hawa dingin sejuknya. Yang penting jangan menggelabah dan panik yang tentu
hala. Bertenang dan bersabar agar panik yang kita lalui tidak mempengaruhi
pemikiran kita untuk menjadi gerun, takut dan risau.
iii.
Istighfar
Tindakan terbaik ingat
akan Allah, beristighfar sentiasa akan Allah memberikan semula ketenangan dan
kesabaran yang kita cari selama ini. Kita lupa Allah bermakna Allah semakin
melupakan kita tetapi kalau di hati kita ingat Allah apa juga keadaan dan
situasi yang dialami tidak mengikut apa yang kita mahukan mohonlah pada Allah
agar Allah sentiasa per mudah kan dan menyenangkan segala tugasan kita dalam
melakukan jualan.
iv.
Sediakan nota
Sebaik-baik tindakan
adalah menyediakan nota. Kita bukan nak tahu mungkin kita terlupa atau
tiba-tiba sahaja cukup susah untuk mengingatinya sekurang-kurangnya ada bantuan
dari catatan nota kita sendiri yang boleh membantu tugasan jualan kita. Ada
gunanya kenapa nota cukup perlu dilakukan dan dibawa bersama ketika kita
melakukan jualan. Di samping membantu untuk kefahaman diri sendiri ia nya juga
dapat membantu andai kata berlaku situasi atau keadaan seperti sebegini.
v.
Mohon kemaafan
Jangan rasa tinggi diri
yang berlebihan. Mohon sahaja kemaafan atas apa yang berlaku. Semuanya kehendak
Allah. Prospek/pelanggan akan mudah merasa terharu dengan apa yang kita
ucapkan. Tidak salah memohon kemaafan kerana apa yang berlaku dan terjadi itu
adalah salah dan silap dari diri kita sendiri. Akui sahaja. Jangan dibiarkan
berpanjangan.
vi.
Bila yakin dan tenang teruskan semula
Bila dah reda, berkatalah
semula. Bila berkata semula bermakna kita dah mula boleh mengawal situasi yang
kita mahukan. Yang penting kena relak dan tenang sentiasa. Jangan paksakan diri
apatah lagi meneruskan percakapan atau perbualan dikhuatiri nanti apa yang
hendak kita ucapkan menjadi lainlah pula jadinya. Jangan memaksa diri kerana
kita melakukan jualan pula tidak memaksa prospek/pelanggan untuk menerima tawaran
yang ditawarkan. Teruskan sahaja apabila diri kita boleh dikawal dengan baik
dan tenang.
Tiada
siapa pun yang mahukan peristiwa atau situasi begini berlaku semasa jualan
tengah dilakukan. Bawakan bersabar dan bertenang agar apa yang kita lakukan di bawah
kawalan pemikiran kita. Kita menggelabah dan kelam kabut sudah pasti penutupan
jualan akan gagal kita peroleh. Lebih baik ketika bercakap dalam keadaan tenang
dan bersahaja dari bercakap merapu yang bukan-bukan. Bila ada perancangan yang
baik dan jitu sudah pasti hasilnya juga akan baik dan memuaskan hati. Keyakinan
diri adalah penawar apabila melakukan jualan untuk memberikan keyakinan pula
kepada prospek/pelanggan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan