Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 24 April 2013

JANGAN DI MULAKAN





Tidak dinafikan bila bertemu dengan prospek/pelanggan sudah pasti akan menggembirakan kita. Pertemuan dengan mereka seolah-olah membuka satu dimensi yang ditunggu-tunggu buat kita bagi mencapai penutupan jualan seperti mana yang kita mahukan. Walaupun kita ketahui sama ada boleh ataupun tidak semuanya bergantung pada presentasi kita kepada mereka. Dari situ barulah mereka boleh nilai kan sama ada mahu menerimanya ataupun tidak bergantung pada kesesuaian dengan kehendak mereka.

Matlamat sasaran kita adalah penutupan jualan boleh diperoleh. Bukan mimpi tapi itulah harapan dan realiti. Bagi mengelakkan pertemuan berakhir dengan kegagalan dan kekecewaan adalah disarankan agar

i.             Jangan biarkan kita membebel-bebel menceritakan apa yang ditawarkan

ii.           Jangan mudah syok sendiri

iii.          Jangan merasakan prospek/pelanggan mudah menerimanya

iv.          Jangan mulakan dengan presentasi dan penerangan terlebih dahulu

v.            Jangan menggelabah atau gabra tak tentu hala

Ingat perkara di atas agar tidak kita lakukan sama sekali. Bukan semua prospek/pelanggan yang kita temui akan seratus peratus terima dengan mudah dan suka hati mereka terima tawaran yang dikemukakan. Oleh itu jalan paling mudah dan selamat adalah dengan perbanyakan bertanya dan terus bertanya terlebih dahulu. Segala pertanyaan semuanya menjurus kepada apa yang kita perlukan dan mahukan dari mereka tentang keperluan produk yang boleh selesaikan masalah mereka. Kena ada kreativiti dan daya tarikan agar mereka memberikan apa yang diperlukan. 


Lihatlah bagaimana doktor yang merawat pesakitnya. Semuanya bermula dengan pertanyaan demi pertanyaan bagi mengesahkan apa sakit yang ditanggungnya. Selepas mengetahui apa sakit sebenarnya barulah pemeriksaan secara komprehensif boleh dilakukan dengan jayanya oleh doktor tersebut. Kerana itu dalam profesion seorang doktor perubatan yang pastinya pertanyaan demi pertanyaan amat mereka lakukan demi memastikan setiap pesakit yang menemui mereka dapat diberikan jalan penyelesaian mengikut kesesuaian penyakitnya.

Jadi kita dalam bidang jualan juga tidak salah apabila bertemu dengan prospek/pelanggan mengemukakan soalan demi soalan juga seperti mana seorang doktor. Dari soalanlah kita akan ketahui apa kehendaknya dan dari soalan jugalah kita boleh sesuaikan apa produk sebenarnya boleh kita tawarkan pada mereka. Eloklah bila melakukan jualan elakkan dari melakukan presentasi terlebih dahulu tapi pelbagaikan kreativiti mengemukakan pelbagai soalan bagi ketahui apa sebenarnya mereka cari selama ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan