Pastikan penghantaran e-mel yang dihantar dapat diterima
baik oleh prospek/pelanggan yang menerimanya. Mereka sanggup luangkan sedikit
masa untuk membuka dan seterusnya membacanya terlebih dahulu sebelum tindakan
sama ada untuk menghubungi kita semula atau membuangnya begitu sahaja.
Penyusunan ayat biarlah jelas, ringkas dan padat untuk memudahkan mereka membaca
dan faham akan apa yang kita maksudkan. Jangan kelirukan mereka tapi berikan
penjelasan yang baik tentang apa juga produk yang ditawarkan.
Berikan yang terbaik bukannya yang bukan-bukan. Nak
menjual buat cara nak menjual. Bukan suka-suka hati lakukan seperti melepaskan
batuk di tangga sahaja. Oleh itu ambil tindakan berhati-hati dan berwaspada
agar setiap e-mel yang dihantar ada nilainya untuk mereka menerimanya dengan
hati yang terbuka. Antara perkara-perkara yang perlu dilakukan sebelum e-mel
tersebut dihantar adalah
i.
Pastikan nama dan pangkat prospek/pelanggan diletakkan
di bahagian paling atas sekali. Seolah-olah e-mel tersebut dihantar kepada
dirinya seorang sahaja yang menerimanya.
ii.
Pastikan perbuatan ‘Cut and Paste’ dilakukan dengan
berhati-hati agar tiada kesalahan dan kesilapan boleh dikesan pula oleh
penerima. Pastikan tiada tersalah maklumat pula yang dihantar kepada mereka.
iii.
Lebih baik personel kan e-mel yang dihantar dan bukan
dihantar dengan penerima yang ramai kita lontarkan e-mel tersebut.
iv.
Pastikan ia nya jelas, ringkas dan padat tidak
berjela-jela panjangnya dalam memberikan maklumat. Matlamat kita adalah
mendapatkan maklum balas segera kepada kita. Tarik minat hanya dengan
penerangan yang diberikan.
v.
Gunakan font yang menarik agar lebih mudah mereka untuk
membacanya
vi.
Kurangkan penggunaan bergambar. Kalau menggunakan gambar
biarlah bersaiz kecil pixelnya.
vii.
Cipta ayat-ayat yang boleh menarik perhatian mereka
untuk membaca dan boleh menghubungi kita semula. Kreativiti amat dituntut sama
sekali dalam menghasilkan e-mel yang mempesonakan.
viii. Semak berkali-kali dan
bukannya sekali sahaja agar segala kesilapan dan kesalahan dapat kita hindari
dan elakkan.
Jangan malu untuk meniru atau mengambil dari e-mel-e-mel jualan dari orang
lain. Ubah dan olah kan ia menjadi satu e-mel yang terbaik dari kita untuk
mereka. Sebaik-baik tindakan tengok e-mel-e-mel yang dihantar oleh orang lain
yang melakukan jualan untuk kita lakukan pula. Tiada apa yang harus dimalukan.
Mana yang terbaik ambil sahaja janji e-mel yang dihantar dapat memikat hati dan
terbuka perasaan mereka untuk mengetahui lebih lanjut lagi tentang penawaran
produk yang kita tawarkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan