Hendak ke atau tidak ni? Sememangnya menjadi satu persoalan dalam diri kita
sama ada prospek/pelanggan mahu menerimanya ataupun tidak. Cukup suspens
dibuatnya dalam peringkat hendak mendapatkan penutupan jualan. Masa penat kita
hampir berakhir apabila segala persembahan dan presentasi telah dilakukan
dengan sebaik yang mungkin tanpa dirasakan tiada kegagalan atau kesalahan
dilakukan. Hanya menunggukan kata putus prospek/pelanggan untuk menerimanya.
Sememangnya satu dugaan paling tinggi ketika ini menguji kesabaran dan
ketabahan. Agak-agaknya bolehkah penerimaan tawaran dapat berlaku?
Sudah tentu mesti ada cara dan kaedahnya dalam memastikan sama ada di
terima ataupun tidak. Bukan nak syok sendiri atau perasan tak tentu hala. Tapi
secara kebiasaannya sebelum mereka memberikan kata putus untuk menerimanya
ataupun tidak terdapat tanda-tanda awal akan apa yang kita lakukan terhadap
mereka boleh mendapat penutupan jualan seperti mana yang kita harapkan.
Tanda-tanda tersebut adalah
i.
Prospek/pelanggan minta penerangan tambahan
Semakin kita mengharapkan
persetujuan semakin banyak pula pertanyaan yang dikemukakan terhadap kita
tentang produk yang ditawarkan. Peluang telah terbuka luas. Hanya menantikan
waktu yang bersesuaian untuk mereka mengatakan ya. Semakin banyak pertanyaan
yang dikemukakan bermakna semakin hampir kepada persetujuan. Nak dapatkan
persetujuan bermakna kena hilangkan segala kekaburan yang ada untuk memudahkan
lagi kefahaman dirinya terhadap produk yang ditawarkan.
ii.
Sering memberikan komen yang positif
Maklum balas terlalu
positif sehinggakan kita seolah-olah tidak perlu melakukan apa-apa tindakan
susulan pula bagi memaklumkan dan menceritakan kepada mereka. Semuanya yang baik-baik dan
yang indah-indah sahaja keluar dari mulut mereka. Banyakkan berkata ya dan
betul menyokong pula apa yang mereka perkatakan. Sudah pasti sikap positif kita
akan memberikan kesan positif kepada mereka untuk menerima tawaran yang
dikemukakan.
iii.
Kerap mengatakan kelemahan pesaing
Jangan sesekali mengutuk dan
mengatakan yang bukan-bukan tentang pesaing. Yang penting bukan dari mulut
kita. Kalau kelemahan pesaing mereka sendiri yang perkatakan eloklah dibiarkan
sahaja. Jangan pula kita sokong atau menokok tambah pula. Lebih banyak berkata
ya kah atau tidak tahu selama ini. Kebiasaannya mereka hanya melepaskan
perasaan mereka tanda tidak bersetuju dengan apa yang telah mereka terima dari
pesaing selama ini.
iv.
Mula percaya dengan apa yang kita perkatakan
Bila sudah mula percaya
lagi mudah mendapatkan penutupan jualan. Percaya kerana keyakinan kita pada
mereka dan apa yang telah kita perkatakan menjadi satu pegangan dan kefahaman
mereka. Bila dah betul-betul faham lagi senang untuk kita mendapatkan penutupan
jualan seperti mana yang kita mahukan. Yang penting kena bersabar dan tabah dalam menempuh segala
cabaran dan dugaan yang mendatang.
v.
Apa lagi yang perlu saya lakukan
Prospek/pelanggan apa bila
sudah suka dengan apa yang telah kita terangkan dan berikan presentasi seperti
mana yang mereka harapkan sudah pasti mereka akan bertanya ‘ ada apa-apa lagi
yang perlu saya lakukan’. Pertanyaan
sebegini merupakan satu bonus kepada kita mengesahkan selama ini yang
mereka benar-benar berminat untuk menerima tawaran yang dikemukakan. Bukan
mencari jalan mudah buat kita tapi ia nya merupakan satu peluang atau
oportuniti buat diri kita juga yang mereka benar-benar berminat. Teruskan usaha
bantu dan tolong mereka untuk merealisasikan yang mereka idamkan selama ini.
vi.
Berhenti menjual tapi bantu mereka untuk membeli
Pujuklah dengan sebaik
mungkin dan berikan jalan penyelesaian kepada mereka bagaimana produk yang
ditawarkan dapat menyelesaikan permasalahan buat diri mereka secara baik dan
berhemah. Hulurkan bantuan dan pertolongan dengan sebaik yang mungkin agar apa
yang kita lakukan ini menjadi satu dorongan dan pencetus keyakinan lagi kepada
mereka.
vii.
Ambil tahu latar belakang kita
Bila dah berminat mulalah ingin mengetahui
pula tentang latar belakang kita pula. Banyak pula pertanyaan berkisar pada
kita dan bukannya pada produk yang ditawarkan. Ini satu petanda keyakinan dan
kepercayaan sudah mula menular dalam diri nya. Satu bukti penerimaan tawaran
bukan setakat berkisar pada produk sahaja tapi juga pada diri kita sendiri.
Yang penting jangan pula hendak meninggi diri berlagak tak tentu hala. Sentiasa
berhemah dan bersopan dengan siapa pun juga orang yang kita temui. Sesungguhnya
keperibadian kita melambangkan segala-galanya.
Buat seperti biasa walaupun kita tahu penutupan jualan tersebut adalah hak
mutlak kita akhirnya. Jangan pula terlalu ghairah kerana takut tak jadi nanti
kita pula yang menanggung malu dan kecewa. Bertenang dan teruskan sahaja ambil
tindakan yang aktif dan proaktif agar semua yang kita rancang kan menjadi satu
kenyataan dan realiti. Ingatlah apa yang kita lakukan menghasilkan apa yang
kita buat. Bertenang, bersabar dan tabah dalam menghadapi apa juga ujian dan
cabaran yang ditempuh tidak kira berat atau ringan. Fokus dengan apa yang kita
lakukan untuk mendapatkan apa hasil yang sepatutnya kita peroleh.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan