Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 17 April 2013

APABILA HENDAK BERHUJAH



Dalam melakukan jualan kadang-kadang terjadi dan berlaku bangkangan jualan dari prospek/pelanggan yang ditemui. Mengendalikan secara baik dan berhemah amat dituntut dalam situasi sebegini. Jangan dibiarkan berlarutan nanti perkara yang negatif pula yang terjadi. Sememangnya kalau sesuatu perkara yang kita perkatakan itu betul dan benar tidak salah untuk kita berhujah semula dengan prospek/pelanggan yang ditemui. Tetapkan pendirian agar kita tidak mudah goyang dan merasa ragu-ragu akan apa yang telah diperkatakan untuk dipertahankan sama sekali.

Janganlah seperti mencurah air di daun keladi kita lakukannya. Masuk telinga kiri keluar telinga kanan pula. Nak berhujah biar bersungguh-sungguh. Pertahankan kebenarannya. Tapi biarlah secara berhemah dan berlembut. Jangan diikutkan hati yang panas kelak nanti rosak pula jiwa dan raga. Kerana itu kalau berasa hendak juga berhujah dengan prospek/pelanggan yang ditemui tindakan-tindakan yang perlu kita lakukan dan mesti dibuat oleh kita adalah dengan 

i.             Sentiasa berkeadaan tenang dan relak. Disertakan sekali dengan nada suara yang rendah memaklumkan dengan sebaik yang mungkin memikirkan tiada siapa yang hatinya boleh disakiti dengan menjaga ego mereka sebaik yang mungkin.

ii.           Tolong jangan menghina atau merendah-rendahkan apa juga pendapat dan kenyataan yang kita terima dari mereka. Lagipun dalam Islam bukannya boleh senang-senang nak hina dan hentam orang sesuka hati kita. Sememangnya tidak dibenarkan sama sekali.

iii.          Pastikan nak berhujah kedua-dua telinga kita sudah bersedia untuk mendengarnya dan bukannya bersedia untuk bercakap sahaja. Peruntukkan masa fokus untuk mendengarnya. Jangan terlalu ghairah nak berhujah tapi langsung tiada pula kita hendak mendengarkan apa hujahnya pula terhadap kita. Kena bagi adil dan bersabar banyak.

iv.          Hujah yang diberikan perlu munasabah dan ada logiknya. Jangan sama sekali berhujah mengikut panas di hati atau sesedap mulut sahaja diperkatakan. Berfikir dahulu sebelum sebarang hujah boleh diberikan. Ambil jalan selamat dari membahayakan diri kita semula.

v.            Apa yang diperkatakan pastikan tidak panjang berjela hujahnya. Berikan yang ringkas dan jelas tapi padat untuk seseorang dapat menerimanya dengan baik sama sekali. Kalau betul sekalipun tapi mereka yang mendengarnya terlalu panjang berjela dikhuatiri nanti boleh menyebabkan ketidakpuasan hati boleh berlaku. Bertimbang rasa dan berikan dengan sebaik yang mungkin.

vi.          Jaga masa. Jangan terlalu lama mengambil masa dalam mengemukakan hujah. Pastikan ada hadnya agar tidak berlarutan. Elakkan jadi pertengkaran apatah lagi pergaduhan. Kawallah suasana dengan sebaik yang mungkin kerana setiap manusia itu ada had kesabarannya. Jangan difikirkan tentang sabar kita sahaja tapi fikirkan sama kesabaran mereka terhadap kita.

Berhujahlah dengan bijaksana dan teratur tanpa perlu meninggi suara dan pertahankan ego kita. Kita yang melakukan jualan kena bersabar banyak dan memastikan setiap apa yang kita tawarkan di akhir pertemuan nanti berjaya mendapatkan persetujuan daripada mereka. Tidak ada gunanya kalau berjaya sekalipun dalam menjual prospek/pelanggan masih tidak berpuas hati dan berdendam pula dengan kita. Banyak lagi yang boleh kita pergunakan mereka terutama sekali bila mereka telah mula menjadi pelanggan kita.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan