Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 3 April 2013

Jangan Berhenti Mencari Leads




Terdapat pelbagai cara dan kaedah dalam kita mendapatkan senarai leads seperti mana yang dikehendaki. Yang penting perlaksanaannya dan bukan asyik memikirkan bagaimana untuk mendapatkan leads. Apabila leads mudah didapati bermakna pencarian kepada prospek juga amat senang dan tidak memeningkan kepala. Kerana dari prospek lah nanti pasti akan bertukar pula kepada pelanggan. Bukannya satu tugasan yang sukar sebenarnya tapi ia nya adalah satu tugasan yang mesti dilakukan. Tiada leads bagaimana pelanggan boleh didapati?

Sememangnya di pasaran terdapat pelbagai orang atau agensi yang sudi menyediakan khidmat pembekalan senarai-senarai nama leads seperti mana yang kita mahukan. Di samping modal perlu disediakan bagi membiayai atau membeli senarai nama-nama tersebut, adakah kita boleh memastikan senarai leads yang ada kita belikan daripada mereka boleh dipergunakan seratus peratus? Inilah salah satu kekurangan yang akan kita dapati jika kita mengharapkan agensi atau orang perseorangan yang membekalkan senarai leads kepada kita. Kita akan lebih membuang masa kita melakukan saringan dan tapisan senarai nama-nama leads dari melakukan jualan. Adakah ini matlamat kita dalam melakukan jualan?

Sebenarnya banyak cara dan kaedah yang boleh kita peroleh dengan senang dan mudah. Tak perlu nak membeli dari mana-mana pembekal yang ada. Cuma kita kena rajin gunakan segala sumber dalaman yang ada pada kita. Itu sudah dikira cukup memadai. Antara cara mudah adalah

i.             Kerap adakan taklimat atau sesi penerangan. Semasa di akhir ceramah atau taklimat edarkan borang-borang yang ringkas yang memerlukan pengisian data bakal-bakal pelanggan seperti nama, alamat, nombor telefon bimbit, pekerjaan dan sebagainya. Minta tolong isikan bagi tujuan syarat utama layak dalam cabutan bertuah di akhir sesi taklimat atau ceramah nanti. Berikan sesuatu ganjaran kepada mereka sebagai satu umpan dalam menarik minat bagi mendapatkan data-data peribadi mereka.

ii.           Pembukaan kaunter-kaunter bergerak dilakukan secara berkala dan sekerap yang termampu bagi menarik kesedaran mereka tentang kewujudan produk yang ditawarkan di pasaran. Setiap orang yang bertanya dapatkan isi latar belakangnya dengan pengisian borang serba ringkas yang disediakan dan sebagai pulangan kepada mereka berikan sebarang cenderamata-cenderamata yang bersesuaian seperti pen, pensel, beg shopping dan sebagainya.

iii.          Bagi pelanggan-pelanggan yang menerima tawaran yang dikemukakan dapatkan darinya referral-referral yang diperlukan tanpa kita merasa ragu-ragu. Yang penting minta secara baik, jangan tergopoh gapah dan hormati keputusan mereka. Mungkin di masa kini pelanggan tersebut merasa sukar untuk memberinya tapi tidak mustahil mudah diperoleh pula di masa hadapan. Yang penting jangan sama sekali mudah merasa kecewa dan putus asa.

iv.          Pergunakan dari sahabat handai, jiran tetangga, saudara mara, kenalan rapat atau rakan sekerja untuk meminta dan memohon sesiapa sahaja nama dan nombor telefon mereka bagi tujuan melakukan promosi atas kenalan mereka pula. Kalau kita baik dengan sesiapapun sudah pasti mereka akan membalasnya dengan kebaikan yang telah kita berikan kepada mereka terlebih dahulu.

v.            Perkhidmatan sms seperti sistem DAPAT, Rakan Cops dan sebagainya boleh juga diikuti sebagai tanda mudah mendapatkan leads-leads yang diperlukan. Yang penting jangan lewat untuk membalasnya semula kerana imej kita dan produk perlu dijaga sebagai menunjukkan tahap perkhidmatan yang terbaik dapat diberikan.

vi.          Edaran-edaran flyers di merata tempat di mana pada sebelah bawah flyers tersebut disediakan ruangan untuk diisikan latar belakang mereka yang menerimanya bagi mendapatkan cenderamata-cenderamata yang disediakan apabila pemulangan borang pada flyers berkenaan telah dipulangkan. Bina ayat-ayat yang ringkas tapi mudah menarik perhatian mereka merasa teruja dengan apa yang dipersembahkan dalam flyers tersebut agar borang tersebut dapat kembali semula kepada kita. Kreativiti pula ada.

Jangan berhenti untuk mencuba. Teruskan segala usaha yang ada. Selagi kita merungut dan bersungut selagi itu tiada apa yang boleh kita peroleh. Jadilah seorang yang bersikap waja dan mudah meyakini apa yang boleh kita lakukan. Jangan sesekali dibiarkan kita menghadapi kekeringan leads yang ada. Kerana semua orang yang melakukan jualan sudah pasti bermula dengan pencarian leads untuk mendapatkan penutupan jualan seperti mana yang dikehendaki. Usaha terus usaha kerana usaha itu adalah tangga kejayaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan