Dalam menjalani kehidupan sehari-harian setiap orang sudah pasti akan
memikirkan tentang apa yang perlu dibelanjakan untuk kehidupannya. Semuanya
bergantung kepada kos yang akan dibelanjakan. Sedikit sebanyak apabila
memikirkan tentang kos kehidupan harga amat penting untuk difikirkan. Tidak ada
gunanya jika berbelanja besar tapi hendak makan dan menjalani kehidupan
sehari-harian amat perit dan menyukarkan kehidupan pula.
Bagi kita yang melakukan jualan, kehidupan sehari-harian prospek/pelanggan
amat diperlukan untuk
di ambil tahu agar kita sentiasa
sensitif dengan apa yang berlaku. Segala perubahan diri, kadar inflasi,
perubahan gaya hidup kena ambil tahu. Jangan asyik memandang pada yang atas
sahaja, pandangan ke bawah tentang susah, senang mereka menjalani kehidupan perlu
juga untuk difahami. Cermin dahulu diri kita dan jangan sama sekali ambil mudah dalam setiap
tindakan agar apa yang berlaku di pasaran kita peka dan fahami apa yang berlaku di sekelilingnya.
Kerana itu sebelum melakukan jualan dan penawaran boleh di lakukan kena ketahui ragam
prospek/pelanggan
terlebih dahulu. Mungkin perkara-perkara
sebegini akan diambil kira oleh mereka sebelum apa-apa juga tawaran dan penawaran boleh diterima iaitu
i.
Berhati-hati dan berwaspada
Tindakan berhati-hati
sememangnya perlu diambil kira. Waspada dalam segala tindakan terutama dalam
pengurusan wang. Melayan keinginan sudah pasti sesak nafas pula untuk
perbelanjaan sepatutnya.
ii.
Pentingkan keperluan asas dahulu
Setiap manusia pasti akan
mengutamakan keperluan asas mereka seperti makan, minum, tempat tidur dan
menjalani kehidupan sehari-hari. Ada lebihan baru boleh difikirkan sama ada
boleh ataupun tidak untuk membeli produk lain pula. Itu pun mengikut keperluan.
Bagi yang berkeluarga pendidikan anak-anak menjadi syarat utama untuk dijaga dan
memastikan apa juga anak-anak mahukan di tunaikan dengan segera. Kalau kita
meniaga keperluan asas mungkin tidak mengapa tapi bagaimana kalau kita hendak
menjual barangan yang bukan keperluan asas. Semuanya perlu difikirkan
bagaimana.
iii.
Elakkan dari menanggung kerugian
Tidak leka dan mudah
terpedaya. Walaupun terdapat pelbagai promosi yang diadakan langsung tidak
diambil peduli. Semuanya kerana keperluan harian yang pasti menghalangi untuk
mudah terpikat dengan segala macam promosi yang timbul. Tiada seorang pun yang sanggup untuk
dijual beli melainkan diri sendiri yang sanggup untuk membeli apa yang
diperlukannya sahaja. Carilah kaedah dan caranya menawarkan apa juga produk
yang dijual agak kerugian tidak dialami oleh mereka sebagai pelanggan kita
nanti.
iv.
Dapat selesaikan masalah ataupun tidak
Berilah dan wujudkan kefahaman kepada mereka
bagaimana produk yang ditawarkan boleh menyelesaikan masalah yang mereka
tanggung selama ini. Tunjukkan secara berfakta dan logik akal agar apa juga
yang ditawarkan nanti mempunyai nilai kepada mereka sebelum tawaran diterima.
Selagi penerangan yang betul tidak diberikan selagi itulah prospek/pelanggan
akan meragui dan waswas akan apa yang kita tawarkan.
Kita yang menjual kena fikirkan seperti mereka dan bukan fikirkan kemahuan
kita. Berada dalam situasi mereka agar boleh kita ketahui apa masalah mereka.
Kerana itu banyakkan bertanya dari banyakkan bercakap. Kenal pasti dahulu apa yang
mereka mahukan agar kita tahu apa yang sepatutnya kita lakukan. Tak guna produk
kita paling baik, terhebat dan mendapat pujian ramai tapi sayangnya kehendak
pasaran langsung tidak kita ambil tahu dan peka. Seimbangkan agar jualan
sentiasa berterusan sampai bila-bila.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan