Terpinga-pinga dibuatnya apa yang perlu dilakukan untuk
mengetahui apa yang prospek/pelanggan mahukan. Sememangnya sukar tapi tidak
mustahil untuk diketahui. Bolehkah kita mendapat apa yang diinginkan dan
dimahukan oleh kita sendiri tanpa prospek/pelanggan mengetahui dan
menyedarinya. Inilah satu seni yang perlu kita lakukan dan buatkan secara
profesional agar apa yang dimahukan dan apa yang dikehendaki oleh mereka dengan
senang hati dapat juga kita ketahui dengan sebaik yang mungkin.
Satu jalan mudah bagi mendapatkan apa juga maklumat dan
informasi yang kita mahukan dan berkehendakkan adalah melalui lontaran
soalan-soalan yang dikemukakan. Bukan seperti kemukakan soalan-soalan seperti
dalam peperiksaan. Kena ada sedikit kreativiti dan merangsang prospek/pelanggan
untuk memberikan jawapan tanpa mereka sedari akan semua jawapan-jawapan yang
kita kehendaki. Bukan silap mata atau ilmu sihir yang perlu dipelajari tapi
cukuplah sekadar menimbulkan apa juga soalan-soalan yang berkaitan dengan
produk yang mereka cari dan latar belakang mereka untuk kita ketahui.
Dalam menghasilkan pertanyaan-pertanyaan yang perlu
mereka berikan jawapannya dengan telus dan benar, pastikan soalan-soalan yang
dikemukakan tidak berbelit dan menyukarkan mereka untuk menjawabnya. Konsep
tanya sedikit jawabnya banyak perlu ada dan elakkan pertanyaan yang berjela
panjangnya tapi memerlukan jawapan yang pendek dan ringkas pula. Biarkan mereka
lebih banyak memberikan jawapannya dari kita lebih banyak memberikan soalannya.
Antara tindakan-tindakan yang perlu dilakukan untuk mengetahui apa yang kita
mahukan adalah
i.
Jangan mudah berhenti untuk
bertanya
Tanpa merasa sebarang tekanan atau memberikan sebarang
paksaan kepada prospek/pelanggan, pertanyaan demi pertanyaan perlu dilakukan
sehingga kita fahami apa yang kita mahukan telah diperoleh dengan mudahnya.
Selagi kita tidak mengutarakan sebarang pertanyaan selagi itulah kita pasti
tidak akan mendapat apa yang kita mahukan. Latihlah diri menjadi seorang
pendengar yang setia seolah-olah kita mendengar siaran radio tanpa merasa jemu
dan membosankan. Kita yang berkehendakkan sesuatu daripadanya maka kita perlu
mendengar apa yang diluahkan pada kita walaupun kadang kala mungkin ada yang
menyakitkan hati kita semula. Lagi banyak kita bertanya lagi banyak kita akan
ketahui.
ii.
Ikhlas dalam setiap
pertanyaan
Niat biar betul. Setiap soalan yang dikemukakan
memerlukan keikhlasan dalam mengemukakan kepada prospek/pelanggan. Bila kita
ikhlas mereka akan merasa lebih yakin untuk memberinya semula kepada kita
walaupun mungkin terdapat soalan-soalan yang personal perlu mereka berikan.
Bertindak jujur dalam setiap tindakan sepatutnya agar kejujuran yang kita
berikan dibalas dengan kebaikan dari prospek/pelanggan yang ditemui.
iii.
Telus dan tepat
Jangan
berjela dan jangan sama sekali merapu. Biar ringkas, jelas dan padat dengan apa
yang kita berikan soalan-soalan untuk mereka menjawabnya. Tiada kekeliruan
tiada tunggang-langgang yang memberikan ke tidak pasti an kepada mereka
menawarkan jawapan seperti mana yang kita mahukan. Pastikan soalan-soalan
tersebut adalah relevan dengan apa yang kita mahukan dari mereka. Semakin ramai
kita bertemu dan berinteraksi dengan mereka semakin hebat kita berpengalaman
mengemukakan soalan-soalan yang baik dan bijak untuk memudahkan lagi kita
mendapat jawapannya.
Tiada istilah putus asa dan kecewa. Berbuat baik jalinkan
perhubungan dengan siapa pun juga yang kita temui. Hubungan silaturahim yang
baik akan memberikan satu kelebihan kepada kita mendapatkan kepercayaan dari
mereka. Lagi banyak kita bertemu orang lagi banyak akan kita pelajari bagaimana
untuk kita kemukakan soalan-soalan yang baik untuk kita kemukakan kepada
prospek/pelanggan. Jangan mudah merasa malu atau segan apatah lagi cepat
merendah diri. Kita yang berkehendakkan maka kita perlu cari kreativiti untuk
mendapatkan lagi informasi dan maklumat seperti mana yang kita mahukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan