Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 16 April 2013

PENGARUH MEMPENGARUHI



Antara pengaruh atau mempengaruhi. Yang mana satu perlu dilakukan. Dua tindakan yang memberikan kesan yang berlainan caranya yang perlu kita ketahui dalam melakukan jualan. Jangan ambil mudah kerana dengan adanya dua perkara ini akan lebih mudah menentukan sama ada prospek/pelanggan yang dikehendaki dan ditemui boleh atau tidak untuk menerima tawaran yang dikemukakan.

Menurut kamus Dewan Edisi ke Empat pengaruh membawa makna kuasa yang terbit daripada orang atas orang  lain, kekuatan batin (ghaib dan lain-lain) yang meninggalkan kesan pada orang (lain). Manakala mempengaruhi pula membawa maksud kepada mengenakan pengaruh pada seseorang. Contoh terbaik adalah seperti musim PRU 13 ini di mana seseorang ahli politik untuk berjaya dalam pilihan raya yang diadakan ini sememangnya amat memerlukan pengaruh seperti mana yang dimahukan bagi memudahkan beliau mendapat sokongan melalui pemilihan pengundian yang akan diadakan kelak. Bagi mendapatkan undi yang banyak dan berjaya supaya terpilih menjadi wakil rakyat di sesuatu tempat ahli politik tersebut terpaksa mempengaruhi penduduk-penduduk kawasan berkenaan agar mereka boleh mengundi dan memilih dirinya. 

Jadi begitulah kita dengan melakukan jualan. Kena pandai untuk mempengaruhi seseorang prospek/pelanggan yang ditemui memberikan penerangan sewajarnya secara berhemah dan berfakta akan produk yang ingin ditawarkan. Tidak perlu merayu-rayu apatah lagi untuk memaksa seseorang untuk menerima produk yang ditawarkan. Ketika paling baik adalah pada proses penutupan jualan tatkala prospek/pelanggan memikirkan untuk menerima atau tidak tawaran yang dikemukakan. Kerana itu mempengaruhi seseorang amat penting bagi memastikan produk tersebut diterima juga pada akhirnya.

Pengaruh pula sememangnya akan memberi kesan yang mendalam juga dalam jualan. Pengaruh yang ada itu boleh memberikan kehebatan dalam jualan apabila berlakunya seperti berikut

i.             Hebahan mulut, di mana pelanggan-pelanggan yang berpuas hati telah memberikan maklumat yang positif kepada sesiapapun juga yang dikenalinya sebagai satu pengaruh atas rakan kenalannya.

ii.           Pengiklanan di media massa, media cetak, kain rentang dan risalah-risalah yang telah memberikan pengaruh yang baik kepada sesiapa yang mengetahui dengan membaca pengiklanan tersebut

iii.          Pengaruh seseorang memberikan rekomen ketika kita memberikan taklimat dengan sentiasa menyokong dan bersetuju dengan apa yang kita sampaikan dan maklumkan kepada pendengar yang hadir. 

iv.          Pengaruh dari produk itu sendiri yang mengakibatkan mereka datang kembali untuk mendapatkannya lagi dan lagi tanda puas hati ke atas produk yang telah mereka guna pakaikan selama ini.

Begitulah hebatnya pengaruh dan mempengaruhi dalam jualan yang perlu kita kuasai dengan baiknya sama sekali. Banyak yang boleh dipelajari melalui pengalaman yang ditempuh dan pencarian ilmu yang tidak pernah putus-putus mencarinya. Keperibadian kita dalam melakukan jualan amat penting dan dititikberatkan sama sekali bagai memastikan keyakinan dan kepercayaan pelanggan sampai bila-bila. Kerana itu jangan sama sekali kita melupakan kehebatan pengaruh dan mempengaruhi dalam melakukan jualan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan