Jangan mudah gusar dan gelisah hanya kerana keyakinan kita untuk
mendapatkan hubungan yang lebih akrab dan rapat dengan prospek/pelanggan. Mesti
ada caranya. Mesti ada peluangnya untuk diintai bagi mendapatkannya. Bukan
mudah untuk mendekati prospek/pelanggan dengan cara yang baik tapi semuanya
yang pasti tidak mustahil untuk dilakukan. Macam mana nak menjual kalau mendekati
mereka pun kita gagal.
Kerana itu kena lakukan beberapa perkara untuk lebih memudahkan lagi buat
kita merapati prospek/pelanggan yang disasarkan dan yang ditemui. Antara yang
perlu dilakukan adalah
i.
Berkelakuan baik dan merendah diri
Kita yang berkehendakkan
jadi kita kena mulakan dulu. Berbuat baik dan merendah diri. Buang segala ego
yang ada agar lebih mudah untuk bermesra dan mendampingi sebaik yang mungkin.
Mungkin pada mulanya agak kekok sedikit tapi lama-kelamaan sudah semestinya
diperbaiki dan mudah mula untuk dilakukan.
ii.
Berhemah dan lembut tutur kata
Intonasi suara kena jaga.
Main sesuka hati buat pertama kali bertemu bercakap macam dah bertemu banyak
kali perlu dielakkan. Control macho. Perkataan lu, gua , bai, bro atau sis
elakkan dahulu dari digunakan. Kenali dahulu orangnya bagaimana perhubungan
boleh dikekalkan. Jangan mudah main lakukan andaian atau agak-agak sahaja.
Dapatkan kepastian dahulu itu lebih utama.
iii.
Berani dan buang sifat pemalu
Asyik malu dan tak berani
macam mana nak berhubung baik dengan mereka. Tanamkan keyakinan diri agar kita
berani melakukannya. Tiada apa yang perlu disegankan atau dimalukan kerana kita
lakukan untuk memudahkan lagi tugasan jualan kita. Bersikap dan berfikiran
positif agar kita mudah melakukannya.
iv.
Beri pujian
Dengan keikhlasan yang ada
bukan dibuat-buat berikan segala pujian yang ada. Sememangnya manusia suka
dipuji. Berikan pujian sebaik yang mungkin agar mereka lebih senang dan mudah
untuk didekati. Sebaik-baik pujian berikan apa yang kita lihat di sekeliling
mereka seperti cara penampilannya, hobinya atau apa sahaja yang kita sedari
tentangnya. Yang penting kita tahu untuk memulakannya di tempat yang sepatutnya
dilakukan.
v.
Membantu bukan menjual
Kehadiran kita walaupun untuk menjual tapi
jangan sama sekali ditonjolkan terlebih dahulu. Tunjukkan kepada mereka
kehadiran kita semata-mata untuk membantu dan menolong mereka untuk selesaikan
masalah yang mereka tanggung selama ini menerusi produk yang kita tawarkan.
Kerana itu banyakkan bertanya dan beri penerangan sewajarnya. Buktikan yang
produk kita amat relevan dengan kehendak mereka. Maklumkan bahawa kehadiran
kita bukan sama sekali ingin mencuri wang mereka bagi menampung keuntungan
produk yang kita tawarkan. Berbuat baik agar mereka juga berbuat baik terhadap
kita.
Kalau setakat berkenalan sahaja sudah pasti sesiapa sahaja boleh
melakukannya. Lihat kanak-kanak kecil bagaimana mereka tanpa mengira siapa pun
di sekelilingnya cukup mudah berkawan dan bermesra dengan siapa juga yang
ditemuinya asalkan matlamat utama mereka boleh bermain bersama. Kalau
kanak-kanak boleh melakukannya kenapa kita yang sudah dewasa cukup sukar pula
untuk melakukannya. Fikirlah sebaik-baiknya ambil tindakan yang sepatutnya agar
setiap orang yang kita bertemu dan bersua cukup mudah untuk kita berkawan dan
bersahabat sampai bila-bila tidak kira mereka itu menjadi pelanggan ataupun
tidak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan