Menggunakan kemudahan terkini yang ada amat diperlukan
agar prospek/pelanggan tidak merasakan kita yang melakukan jualan tidak
terkebelakang mengikut peredaran zaman. Kini ramai peniaga-peniaga yang
menggunakan e-mel sebagai satu medium pemberitahuan, promosi dan perkembangan
terkini akan apa yang dijualnya. Cukup mudah dan senang. Kos rendah dan perlu
kepada kreativiti. Janji ada komputer, talian Internet dan senarai alamat
penerimanya. Tak perlu buang masa nak pergi ke sini atau ke sana. Duduk di
pejabat atau di rumah boleh terus dihantar begitu sahaja.
Oleh kerana
penggunaan e-mel yang begitu mudah, senang dan tidak membebankan janganlah pula
sampai kita pun ambil mudah sangat ke atas e-mel yang dihantar. Sikap acuh tak
acuh, sambil lewa dan janji boleh hantar perlu dikikis dari diri kita. Kena ada
kesungguhan dan kehendak yang penuh dengan tanggungjawab untuk dilakukan.
Jangan main hentam sesuka hati janji dihantar kepada prospek/pelanggan. Kena
jaga imej dan kredibiliti kita di mata mereka.
Antara yang perlu diawasi dan dijaga agar e-mel yang
dihantar tersebut adalah terbaik dan diterima baik oleh mereka adalah dengan
memastikan
i.
Alamat penerima yang betul dan lengkap agar
penghantarannya tidak tersilap orang dan e-mel yang dihantar tidak diterima
pula oleh mereka
ii.
Elakkan e-mel yang perlu dihantar tidak termasuk dalam
kategori spam pada inbox mereka
iii.
Jangan langsung tiada tajuk pada e-mel yang dihantar dan
biarlah tajuk yang bersesuaian dengan isi kandungan yang dihantar
iv.
Perlukan pada kreativiti dan unsur penarik untuk menarik
minat mereka untuk melihat dan seterusnya membaca isi kandungan e-mel yang
dihantar
v.
Jika ada disertakan dengan sebarang lampiran pastikan ia
nya yang betul kita mahukan penghantarannya dan bukan yang salah atau tersilap.
vi.
Awasi jangan terlalu besar kandungan e-mel yang dihantar
dikhuatiri akan menyukarkan mereka untuk membuka e-mel tersebut terutama pada
lampiran yang disertakan
vii.
Segala nombor talian telefon untuk dihubungi dan alamat
yang disertakan pastikan betul dan benar tidak tersilap sama sekali
Ambillah tindakan berhati-hati dan berwaspada sentiasa.
Jangan tergopoh gapah melakukan kerja. Lebih baik ambil sedikit masa untuk
mereka cipta dan lakukan semakan semula agar segala kesilapan dan kesalahan
dapat dihindarkan sama sekali. Bila lakukan penghantaran e-mel yang pentingnya
mereka sanggup untuk membuka dan membacanya. Tidak sama sekali membuangnya
begitu sahaja tanpa ada sebarang pembacaan dilakukan. Eloklah ambil tindakan
proaktif dalam memberikan pelbagai kaedah dan cara melakukan jualan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan