Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 20 Februari 2012

UNIQUE SELLING PROPOSITION


Sebenarnya prospek/pelanggan sememangnya lebih gemar untuk mencari dan menerima perkhabaran jualan tentang kelebihan atau keistimewaan yang ada pada sesuatu produk yang di tawarkan berbanding dengan ciri-ciri produk tersebut. Sebab itulah ianya di kenali dengan nama Unique Selling Proposition yang menceritakan dan memaklumkan kepada prospek/pelanggan tentang segala kelebihan, keuntungan dan kebaikan yang boleh dan bakal di perolehi dan di dapati dari produk-produk yang ditawarkan. Ini adalah kerana 



i.                     Prospek/pelanggan sentiasa mencari sesuatu yang boleh mendatangkan faedah atau keuntungan tambahan yang bakal di terima jika di bandingkan dengan tawaran produk-produk yang lain yang mungkin sama ataupun hampir dengan produk yang di tawarkan



ii.                   Prospek/pelanggan lebih suka dan gemar menerima penerangan yang mudah dan jelas daripada menceritakan kepada mereka sesuatu yang agak komplikasi dan terlalu teknikal.



iii.                  Prospek/pelanggan tidak perlu mengambil masa yang lama sehingga berjam-jam dibuatnya untuk mendapat penerangan ataupun presentasi



iv.                 Prospek/Pelanggan mudah membezakan antara produk-produk yang di tawarkan dengan produk pesaing



v.                   Prospek/pelanggan mudah melakukan keputusan sama ada untuk menerima atau tidak tawaran produk yang ditawarkan



Harga merupakan faktor kedua atau ketiga. Tetapi bagaimana produk yang ditawarkan boleh dan dapat menyelesaikan masalah utamanya itulah yang di cari. Penerangan tentang kelebihan dan manfaat tentang produk amat diperlukan bagi tunjukkan bagaimana produk yang ditawarkan dapat dan boleh selesaikan masalah bakal pembeli yang ditemui. Selagi tak kenal apa masalahnya selagi itulah penutupan jualan amat sukar untuk dilaksanakan





Tiada ulasan:

Catat Ulasan