Sebenarnya prospek/pelanggan sememangnya lebih gemar untuk mencari dan menerima
perkhabaran jualan tentang kelebihan atau keistimewaan yang ada pada
sesuatu produk yang di tawarkan berbanding dengan ciri-ciri produk tersebut. Sebab
itulah ianya di kenali dengan nama ‘Unique
Selling Proposition’ yang menceritakan dan memaklumkan kepada
prospek/pelanggan tentang segala kelebihan, keuntungan dan kebaikan yang boleh dan
bakal di perolehi dan di dapati dari produk-produk yang ditawarkan. Ini adalah
kerana
i.
Prospek/pelanggan
sentiasa mencari sesuatu yang boleh mendatangkan
faedah atau keuntungan tambahan yang bakal di terima jika di bandingkan
dengan tawaran produk-produk yang lain yang mungkin sama ataupun hampir dengan
produk yang di tawarkan
ii.
Prospek/pelanggan
lebih suka dan gemar menerima penerangan yang
mudah dan jelas daripada
menceritakan kepada mereka sesuatu yang agak komplikasi dan terlalu teknikal.
iii.
Prospek/pelanggan
tidak perlu mengambil masa yang lama
sehingga berjam-jam dibuatnya untuk mendapat penerangan ataupun presentasi
iv.
Prospek/Pelanggan
mudah membezakan antara produk-produk
yang di tawarkan dengan produk pesaing
v.
Prospek/pelanggan
mudah melakukan keputusan sama
ada untuk menerima atau tidak tawaran produk yang ditawarkan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan