Antara keadaan untuk mengetahui
prospek/pelanggan amat bersetuju dan mahu untuk mengambil dan menerima tawaran produk kita hanya dengan melalui maklum
balas -maklum balas yang kita sendiri perkatakan dan tanyakan sendiri
kepada mereka yang pada sebenarnya dan hakikatnya bagi mendapat tahu sama ada
prospek/pelanggan tersebut masih berminat atau tidak.
Agak membuang
masa jika kita masih menunggu reaksi dan respons dari
prospek/pelanggan sama ada mereka menerima tawaran kita ataupun tidak. Di
sinlah memerlukan kreativiti kita untuk menjana dan mencipta soalan-soalan
yang boleh menarik minat prospek/pelanggan bagi mendapatkan maklum
balas-maklum balas mereka kepada kita sebagai salah satu caranya kita boleh
mengetahui secara asasnya sama ada prospek/pelanggan tersebut bersetuju untuk
menerima ataupun tidak.
Antara soalan-soalan yang di kira boleh di
gunakan mendapatkan maklum balas dan menarik perhatian serta minat
prospek/pelanggan tersebut adalah dengan cara
“Boleh saya tahu pandangan Encik bagaimana pula?”
“Adakah saya berada di landasan yang benar mengikut
kehendak dan keperluan encik?”
“Adakah produk ini dapat memenuhi kehendak dan keperluan
Encik selama ini?”
“Adakah ianya boleh di kaitkan sama ada bersesuaian atau
tidak kepada Encik?”
“Apa yang Encik rasakan setakat ini”
“Boleh saya tahu pengalaman Encik jika di bandingkan
dengan penggunaan Encik selama ini?”
“Adakah produk ini yang Encik carikan selama ini?”
“Bagaimana produk ini?”
“Masih ada apa-apa lagi yang perlu saya perjelaskan lagi
atau masih ada kekurangannya?”
Perhatikan maklum balas
prospek/pelanggan terlebih dahulu sebelum kita melakukan apa-apa keputusan sama ada prospek/pelanggan
tersebut akan menerima tawaran kita atau tidak. Jika
maklum balas nya amat positif bermakna kita sememangnya mempunyai harapan yang
begitu besar sekali untuk mendapatkan penutupan jualan seperti mana yang kita
kehendaki. Tapi jika apa yang ada dapati ianya seolah-olah satu jawapan yang negatif, ini bermakna otak kita kena
berfikir laju semula untuk kita memusingkan semula presentasi kita dengan penekanan kepada segala kelebihan, keuntungan dan
ke baikkan produk yang kita kepada prospek/pelanggan itu tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan