Apabila berlakunya prospek yang memberikan
ungkapan ‘Nanti saya tengok dahulu’
tindakan seterusnya sebaik-baiknya pastikan kita tidak
mengikut belakang dirinya ke mana sahaja dia pergi mengikut haluan
dirinya. Ini akan mengakibatkan dirinya
merasakan tidak selesa, rimas dan terasa seperti ada kongkongan berlaku pada
diri beliau. Sebaik-baiknya
tindakan sewajarnya dari kita adalah hanya dengan mencari dan menunjukkan jalan bagi membantu prospek
yang di hadapan kita dengan fokus dan beri kerja sama yang sewajarnya dengan
cara
i.
Anggap sememang dia mahu
melihatnya
Sesuatu yang perlu di beri perhatian oleh kita,
kena bersangka baik dahulu iaitu prospek yang kita tanyakan ini sememangnya
berminat dengan produk kita.
Cara yang salah :
Kita - “ Encik,
apa yang boleh saya bantu?”
Prospek – “ Tak
apa, saja berjalan tengok apa yang patut....”
Cara yang sepatunya
Kita – “ Encik,
boleh saya membantu dan untuk maklumat Encik saya ingin tunjukkan kepada Encik
tentang produk-produk yang ada kami tawarkan pada hari ini “
ii.
Masih belum mendapatkan idea
atau penerangan
Mungkin prospek adalah seorang pemalu dan
jenis lidah yang kelu untuk memulakan percakapan dan perbicaraan terlebih
dahulu. Kita perlu proaktif untuk memulakan tindakan kita dan memastikan kita
tidak kehilangan prospek begitu sahaja.
Cara yang salah :
Prospek – “ Tak apa, saja berjalan tengok apa yang patut....”
Cara yang sepatunya
Kita – “ Encik,
boleh saya membantu dan untuk maklumat Encik saya ingin terangkan apa ke
istimewaan produk yang ada pada kami supaya Encik mudah pula mendapatkan
sebarang maklumat yang Encik perlukan dan kehendaki selama ini”
iii.
Tarik perhatiannya
Lakukan perkara-perkara yang boleh
mendatangkan minat prospek tersebut untuk berhenti melangkah dan berhadapan
dengan kita terus dengan menonjolkan produk-produk yang di rasakan mendapat
sambutan ramai dan terhangat di pasaran. Pergunakan segala kelebihan dan
kebaikan produk tersebut untuk menarik minat prospek tersebut di samping
menggunakan nama organisasi yang kita wakili.
Kita - “ Encik,
apa yang boleh saya bantu?”
Prospek – “ Tak
apa, saja berjalan tengok apa yang patut....”
Cara yang sepatunya
Kita – “ Encik
maaf mengganggu, tahukah Encik produk kami telah mendapat pengiktirafan dari
agensi penarafan yang mengatakan produk kami adalah antara yang terbaik jika di bandingkan dengan pesaing-pesaing
yang ada?”
Jangan mudah putus asa,
mencuba tidak salahnya
asalkan ianya di lakukan dengan cara yang betul dan di senangi orang. Sentiasa
kreatif dalam melakukan apa juga tindakan dan cara kita terutama sekali dalam
menarik minat dan keperluan prospek bersama kita. Buka
mulut dan jangan sama sekali di kunci mulut itu kerana selagi kita
bercakap selagi itu kita menjaja produk kita untuk di terima oleh sesiapa juga
tanpa mengira tempat, masa dan ketikanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan