Suatu realiti kalau kita pergi ke
mana-mana ‘shopping complex’ atau Pasaraya-pasaraya besar, budaya ‘nanti saya tengok
dahulu’ atau konsep seperti ‘Window Shopping’ pasti akan
berlaku. Gaya seperti orang yang berminat untuk menerima tawaran yang di
paparkan atau di tonjolkan pada premis tersebut, tetapi malangnya prospek
tersebut sebenarnya hanya ingin melihat sahaja dan tidak lebih dari itu.
Untuk pengetahuan kita, ayat ‘nanti saya tengok dahulu’
sebenarnya bukannya satu bangkangan jualan yang berlaku kerana kita sebenarnya
tiada melakukan apa-apa pun kepada prospek tersebut memberikan penerangan
ataupun presentasi kepada prospek tersebut. Prospek lebih suka berjalan-jalan
ke hulu ke hilir mencari apa yang dia perlukan seolah-olah bantuan dari kita
amat-amat tidak di perlukan. Perlu di fahami, sememangnya naluri manusia tidak akan melihatnya pada
produk yang tidak menarik perhatiannya minatnya.
Bila terdapat prospek berlegar-legar seperti
mencari sesuatu, mungkin ini boleh memberi tanda
dan makna kepada kita iaitu
i.
Mungkin ada sesuatu di dalam fikirannya
ii.
Mendapatkan
info secara menyendiri
iii.
Ingin melakukan perbandingan harga terlebih dahulu
iv.
Risau takut tidak mampu ataupun bukan tarafnya
v.
Belum dapat
idea sepenuhnya
vi.
Malu sesangat walaupun sebenarnya
prospek tersebut yang hendak dan mahu mengunakan produk tersebut
Kena pandai ambil peluang supaya tidak terlepas begitu sahaja. Mana tahu ia nya adalah rezeki kita. yang penting kita berusaha untuk kenal pasti apa yang diperlukannya agar di kemudian hari nanti kita pasti tidak akan merasa menyesal pula.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan