Ada masa dan ketikanya ketika melakukan jualan, tiba-tiba
sahaja kita seolah-olah kehilangan sumber untuk mendapatkan
‘leads-leads’ yang di perlukan bagi memastikan kesinambungan tugasan kita
mendapatkan jualan demi jualan supaya penutupan jualan dapat dilakukan sentiasa
setiap masa dan konsisten. Tanpa leads yang di
perlukan bagaimana hendak melakukan jualan?
Kenapa perkara seperti ini berlaku dan terjadi di atas kegagalan
mendapatkan leads-leads yang di harapkan? Rasanya sebelum dipersalahkan dengan
beberapa faktor luaran elok sangatlah jika kita dapat mengkaji dan menyelidik dalam diri kita sendiri.
Antaranya yang perlu di jadikan iktibar dan pengajaran dalam diri kita adalah
i.
Kita sama sekali tidak
menghargai setiap leads yang di perolehi. Kita merasakan leads yang
ada sebagai satu perkara yang tidak perlu sama sekali di pkitang serius dan
bersungguh.
ii.
Dengan sambil lewa dan ambil
mudah kita membiarkan ia begitu sahaja tanpa perlu kita lakukan
tindakan susulan dan seterusnya. Selagi kita tidak terdesak, selagi itu kita
akan biarkan dan buat tak tahu sahaja.
iii.
Dirasakan sungguh
melecehkan dan mengganggu rentak jualan kita apabila di suruh dan
dituntut melakukan tele marketing
iv.
Kita sanggup membiarkan
tindakan kita begitu lewat dan lambat untuk kita melakukannya
apabila leads yang di bekalkan kepada kita masih tidak bertindak secepat yang
mungkin.
v.
Kita rasa kita yang paling sibuk
bukannya kita fikirkan prospek/pelanggan tersebut yang sibuk rutin kehidupannya walaupun kita sendiri
mengetahui yang bakal prospek/pelanggan tersebut telah pun menunjukkan minat
mereka ke atas produk tersebut
vi.
Kita merasakan ancaman
dari pesaing bukan suatu yang perlu di risaukan, yang penting kita
sentiasa mencari dan terus mencari leads sesuka hati kita.
vii.
Leads yang sedia ada kita merasakan cukup memadai untuk kita bertindak
tanpa perlu memikirkan tentang leads-leads baru dari sumber-sumber luaran. Data
based yang ada terlalu mencukupi bagi kita pergunakan tanpa perlu penambahan
dari sumber-sumber luaran yang lain.
viii.
Dari menjala baik kita memancing seorang diri.
Dari kita melakukan taklimat, pembukaan booth, presentasi dan pengedaran flyers
dan terlalu yakin bertemu seorang demi seorang akan membuang
masa terlalu lama menghabiskan masa pada seseorang prospek/pelanggan
dari kita bertemu dengan sekumpulan prospek/pelanggan yang mungkin membolehkan kita
menjana sumber yang baru dengan banyak dan lebih berkesan lagi bagi menjimatkan
masa, kos dan tenaga kita.
Kita perlu berubah secara positif,jangan
menunggu orang lain menyuapkan nasi ke dalam mulut kita sentiasa. Belajar berdikari untuk sentiasa kreatif
menghasilkan leads-leads yang di perlukan sesuai dengan sasaran pelanggan yang
di kehendaki supaya kita sentiasa tidak mengalami keadaan yang kering dan
kontang secara tiba-tiba. Di samping mencari
sumber yang baru, sumber dalaman yang ada jangan pula sama sekali di abaikan.
Bertindak pantas dan segera bagi memastikan setiap oportuniti yang kita dapat
tidak terlepas begitu sahaja. Lagi cepat kita
bertindak lagi banyak kita kita boleh hasilkan untuk mendapatkan
jualan penutup seperti mana yang di sasarkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan