Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 19 Februari 2012

LEADS YANG ADA JANGAN DI ABAIKAN


Ada masa dan ketikanya ketika melakukan jualan, tiba-tiba sahaja kita seolah-olah kehilangan sumber untuk mendapatkan ‘leads-leads’ yang di perlukan bagi memastikan kesinambungan tugasan kita mendapatkan jualan demi jualan supaya penutupan jualan dapat dilakukan sentiasa setiap masa dan konsisten. Tanpa leads yang di perlukan bagaimana hendak melakukan jualan?


Kenapa perkara seperti ini berlaku dan terjadi di atas kegagalan mendapatkan leads-leads yang di harapkan? Rasanya sebelum dipersalahkan dengan beberapa faktor luaran elok sangatlah jika kita dapat mengkaji dan menyelidik dalam diri kita sendiri. Antaranya yang perlu di jadikan iktibar dan pengajaran dalam diri kita adalah


i.                     Kita sama sekali tidak menghargai setiap leads yang di perolehi. Kita merasakan leads yang ada sebagai satu perkara yang tidak perlu sama sekali di pkitang serius dan bersungguh.



ii.                   Dengan sambil lewa dan ambil mudah kita membiarkan ia begitu sahaja tanpa perlu kita lakukan tindakan susulan dan seterusnya. Selagi kita tidak terdesak, selagi itu kita akan biarkan dan buat tak tahu sahaja.



iii.                  Dirasakan sungguh melecehkan dan mengganggu rentak jualan kita apabila di suruh dan dituntut melakukan tele marketing



iv.                 Kita sanggup membiarkan tindakan kita begitu lewat dan lambat untuk kita melakukannya apabila leads yang di bekalkan kepada kita masih tidak bertindak secepat yang mungkin.



v.                   Kita rasa kita yang paling sibuk bukannya kita fikirkan prospek/pelanggan tersebut yang sibuk rutin kehidupannya walaupun kita sendiri mengetahui yang bakal prospek/pelanggan tersebut telah pun menunjukkan minat mereka ke atas produk tersebut



vi.                 Kita merasakan ancaman dari pesaing bukan suatu yang perlu di risaukan, yang penting kita sentiasa mencari dan terus mencari leads sesuka hati kita.



vii.                Leads yang sedia ada kita merasakan cukup memadai untuk kita bertindak tanpa perlu memikirkan tentang leads-leads baru dari sumber-sumber luaran. Data based yang ada terlalu mencukupi bagi kita pergunakan tanpa perlu penambahan dari sumber-sumber luaran yang lain.



viii.              Dari menjala baik kita memancing seorang diri. Dari kita melakukan taklimat, pembukaan booth, presentasi dan pengedaran flyers dan terlalu yakin bertemu seorang demi seorang akan membuang masa terlalu lama menghabiskan masa pada seseorang prospek/pelanggan dari kita bertemu dengan sekumpulan prospek/pelanggan yang mungkin membolehkan kita menjana sumber yang baru dengan banyak dan lebih berkesan lagi bagi menjimatkan masa, kos dan tenaga kita.



Kita perlu berubah secara positif,jangan menunggu orang lain menyuapkan nasi ke dalam mulut kita sentiasa. Belajar berdikari untuk sentiasa kreatif menghasilkan leads-leads yang di perlukan sesuai dengan sasaran pelanggan yang di kehendaki supaya kita sentiasa tidak mengalami keadaan yang kering dan kontang secara tiba-tiba. Di samping mencari sumber yang baru, sumber dalaman yang ada jangan pula sama sekali di abaikan. Bertindak pantas dan segera bagi memastikan setiap oportuniti yang kita dapat tidak terlepas begitu sahaja. Lagi cepat kita bertindak lagi banyak kita kita boleh hasilkan untuk mendapatkan jualan penutup seperti mana yang di sasarkan.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan