Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 22 Februari 2012

KESILAPAN MENGHUBUNGI PROSPEK DALAM TALIAN


Sememangnya jika kita terlalu melayan perkara-perkara yang negatif sampai bila-bilapun kita akan gagal. Umpama kita menaiki sampan, pendayung yang ada jika kita masih tidak menggunakannya untuk mendayung sampai bilapun kita akan berada di situ juga mengharapkan aliran air sahaja untuk menggerakkan kita. Adakah ini yang kita harapkan? Tanpa usaha dan fokus yang betul, tanpa keazaman dan kesungguhan yang ada, kita tidak akan kemana-mana. Hanya memikirkan kegagalan dan kekecewaan sahaja. Sepatutnya semakin banyak kita berhubung dengan orang ramai ataupun dari leads yang ada pada kita akan lebih mematangkan dan merubah semakin baik dan berkualiti tinggi untuk kita mendapatkan pelanggan dan mengurangkan kesukaran yang kita alami selama ini.


Mungkin kesilapan-kesilapan begini dapat di kurangkan dan dihapurskan dimasa hadapan dengan cara


i.                    Tiada skirp yang di lakukan
Skrip yang baik datangnya dari pengalaman sendiri. Mulakan dengan skrip yang ada pada orang yang berjaya, gunakan dan setelah dicuba banyak kali olahkan ia supaya bersesuaian dengan kemahiran kita pula. Belajar sepenuhnya dari pengalaman yang di hadapi


ii.                  Menggunakan penarikan atau penolakan
Sentiasa bertenang dan memastikan prospek tersebut telah faham dan jelas apa yang kita perkatakan kepada prospek tersebut. Tunjukkan yang kita ingin membantu dan bukannya untuk menjual terlebih dahulu.


iii.                Leads yang ada tidak memadai
Lakukan perancangan yang sepatutnya bagi mendapatkan leads-leads yang sentiasa mencukupi dan memadai supaya secara konsisten kita boleh lakukannya secara bersungguh-sungguh. 


iv.                 Maklumbalas pertanyaan
Jangan sama sekali biarkan setiap soalan yang di kemukakan tidak diberi penerangan yang memuaskan hati prospek tersebut. Selagi prospek gagal mendapat jawapan sepertimana yang sepatutnya selagi itulah kita akan gagal mendapat temu janji seperti mana yang ada mahukan.


v.                   Menyatakan harga dengan segera
Kebiasaan orang ramai, prospek akan cuba meminta seberapa segera harga bagi produk yang di tawarkan kepadanya walaupun prospek tersebut tahu dan sedia maklum akan kesudian kita untuk menceritakn seberapa banyak kelebihan produk kita untuk mencapaikannya terlebih dahulu.Cuba elakkan dan beri perhatian sewajarnya supaya segala kelebihan produk yang ada untuk kita sampaikan dapat dimaklumkan kepengetahuan prospek terlebih dahulu dan seterusnya bagi mendaptkan temu janji yang mana yang di harapkan.


vi.                 Terlalu membuang masa dengan orang yang tidak berminat
Masa itu sangat berharga kerana jika tindakan kita betul sudah pasti akan sudah berjaya menjimatkan masa kita dan melakukan perkara lain pula bagi kita. 


vii.               Banyak sangat bercakap
Susunan ayat kita perlu kemas dan mudah di fahami agar prospek yang mendengarnya akan lebih mudah faham. Jangan terlalu banyak bercakap sehingga prospek yang hendak bercakap atau mencelahpun agak sukar di buatnya. Sebaik-baiknya biarlah prospek yang banyak bercakap dari kita kerana lagi banyak prospek itu bercakap maka mudah lagi untuk kita mengetahui akan apa yang di perlukan dan di mahukan oleh prospek tersebut.


viii.             Tidak memahami kehendak prospek
Sebaik-baik tindakan tanyahlah terlebih dahulu, dan jika prospek mengatakan sibuk, kita terus cuba tetapkan tarikh dan waktu yang sesuai untuk kita berhubung semula. Banyak maklumkan kepada prosepk tersebut kelebihan produk kita dari menceritakan kepada beliau tentang ciri-ciri produk kita.


ix.                 Gagal mendapatkan persetujuan
Nyatakan kesudian kita untuk bertemu dengan prospek tersebut bagi memudahkan kita melakukan presentasi sepatutnya bagi penerangan kepada prospek tersebut supay lagi jelas dan permudahkan urusan penutupan jualan. Selagi kita gagal dapatkan persetujuan melakukan temu janji bertemu dengan prospek tersebut selagi itulah kita gagal dalam tele marketing kita. 


x.                   Tiada pengakhiran dalam perbualan
Setakat berkenalan sahaja dengan prospek bermakna kita masih gagal lakukan jualan dan itu bukannya matlamat utama kita. Kita kena pandai memainkan peranan kita agar perbualan kita dengan prospek kita, kita yang sebenarnya mengawal keadaan perbualan tersebut dan tidak sama sekali prospek tersebut. Jangan biarkan pengakhiran perbualan hanya tinggal perbualan sahaja tanpa mendapatkan satu kata putus tentang temu janji yang perlu dilaksanakan.


xi.                 Gagal melakukan ‘follow up’
Kisah menyayat hati yang tidak sepatutnya berlaku hasil dari kealpaan dan tidak mengambil berat hanya kerana kesilapan dari diri kita sendiri. Imej kita dan organisasi perlu di jaga apabila kita sudah mula berjanji dengan prospek kerana kalau kita gagal, sampai bila-bila prospek tersebut akan hilang kepercayaannya kepada diri kita dan nama organisasi juga akan tercalar.


Lakukanlah sebaik mungkin apatah lagi berurusan dengan orang yang baru kita ketahui dan kenali. Jangan di persia-siakan kerana yang rugi nanti adalah kita sendiri dan bukannya orang lain. Dah tahu itu adalah kesilapan, jangan diulangi lagi tapi diperbetulkan sentiasa supaya skil kita dapat dipertingkat seterusnya menjadi seorang yang pandai dan pakar dalam mana kita berurusan secara talian telefon dengan sesiapa juga yang kita berkehendakkan. Sentiasa lakukan yang terbaik supaya prospek tersebut bukan sahaja menjadi pelanggan kita tetapi juga akan menjadi kenalan kita suatu hari nanti.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan