Sabda Baginda SAW
yang bermaksud:
“Muslim yang sebenar ialah mereka yang dapat mengawal lidah dan
anggotanya daripada menyakiti orang lain. Baginda SAW juga berwasiat kepada
Sufian dalam hadis yang sahih apabila ditanya maksudnya: Wahai Sufian, inilah
anggota yang menyelamatkan manusia di dunia dan akhirat (sambil mengisyaratkan
kepada lidah Baginda SAW)”
(Hadis Riwayat
Tirmizi )
Bukti daripada Rasulullah SAW tentang peranan
lidah apabila kita berkata-kata kepada orang lain. Hanya dengan
lidah ada dua kemungkinan sahaja
iaitu sama ada kita mengatakan perkara-perkara
yang baik-baik sahaja dan tidak menyinggung perasaan orang lain
ataupun mengatakan perkara-perkara yang
bukan-bukan, penipuan, pembohongan dan sebagainya yang boleh
mendatangkan kemarahan, dendam atau menyakiti hati dan perasaan orang lain.
Pilihan ada di tangan kita.
Profesion jualan bukanlah seperti profesion yang lain kerana dalam jualan, gosip-gosip dan perkara-perkara yang
di luar dari batasan jualan amat-amatlah ditegah dan dilarang sama sekali.
Bagi memastikan segala percakapan kita sentiasa di percayai oleh
prospek/pelanggan kita semua adalah disarankan agar kita dapat melakukan ia
seperti berikut
i.
Berkata benar
walaupun ia nya pahit
Jangan di reka-reka tetapi perkatakan tentang segala kelebihan yang
ada pada produk yang di tawarkan.
Mungkin pahit kerana takut prospek/pelanggan mungkin tidak mahu
menerimanya tetapi usaha untuk mencuba memberikan penerangan dan meyakinkan
prospek/pelanggan tersebut sememangnya di perlukan.
ii.
Jangan di
turuti kehendak hati dan perasaan
Lakukan dengan ikhlas dan jangan sama sekali dituruti
segala nafsu buruk kita dalam memastikan prospek/pelanggan menerima
tawaran dari kita. Jikalau perkara sebegini masih lagi berleluasa kita lakukan
nescaya pada suatu hari nanti di masa akan datang pelanggan tersebut akan amat
sukar bagi dirinya untuk mempercayai kita lagi terutama sekali apabila kita
ingin berurusan lagi dengan pelanggan tersebut.
iii.
Percaya dan
yakin akan apa yang kita perkatakan
Belajar untuk mempercayai produk kita dan keupayaan diri kita dalam melakukan presentasi dan penerangan
di hadapan prospek/pelanggan kita sendiri. Selagi kita tidak yakin dan merasa
sangsi, selagi itulah kita akan gagal mengawal lidah kita dari mengatakan
perkara-perkara yang tidak benar sentiasa.
iv.
Jangan
mengutuk, mengeji, menipu dan memandang rendah
Ingat sentiasa balasan
dari Allah SWT tentang bahayanya lidah yang tidak dapat di kawal
sendiri oleh kita akan datang semula kepada kita. Ambil yang positif supaya kita
akan lebih mudah berdamping dan mendapat kepercayaan dari prospek/pelanggan yang
kita temui. Kita gagal melakukannya bermakna kita juga akan gagal juga dalam
melakukan jualan seperti mana yang di idamkan.
Begitulah
bahayanya peranan lidah jika tidak dapat di kawal dengan baik sekali kerana Terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata
buruk padahnya. Berhati-hatilah sentiasa dengan apa yang kita
perkatakan selalu dan sentiasa kerana ia nya adalah lambang keperibadian kita
sendiri kepada orang lain. Jangan sampai orang
lain langsung tidak mempercayai kita hanya kerana kegagalan kita
mengawal lidah dan percakapan kita kepada mereka. Jujur dan berkata benarlah
sentiasa kerana setiap patah perkataan yang keluar dari mulut kita sendiri
adalah doa kita meminta kepada Allah SWT. Jadi berhati-hatilah
sentiasa dan awasi segala percakapan kita walau di mana juga kita
berada.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan