Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 7 Februari 2012

SOALAN YANG KREATIF AMAT DI PERLUKAN


Mendapatkan penutupan jualan secara mendesak dan menekan prospek/pelanggan bukanlah satu cara yang paling baik dan bagus untuk kita lakukan. Mungkin kita berjaya mendapatkan penutupan jualan kita demi menepati sasaran yang telah di bekalkan kepada kita tetapi pada prospek/pelanggan yang kita temui tersebut pasti di dalam hatinya akan merasa dirinya seperti telah di permainkan oleh kita ke atasnya seolah-olah tiadanya wujud ke tidak jujuran kita melakukan jualan terhadapnya.

Selepas sahaja kita melakukan presentasi dan persembahan menerangkan produk kita kepada prospek/pelanggan kita, di akhir persembahan kita janganlah pula dan perlu di elakkan untuk terus menanyakan soalan jadi atau tidak untuk prospek/pelanggan tersebut menerima tawaran kita. Jangan terus berikan persoalan yang begitu ‘straight forward’ kepada mereka tapi fikirkan soalan-soalan yang begitu kreatif yang boleh membawa kepada mereka memberi jawapan balas kepada kita untuk mengatakan persetujuan mereka bagi menerima tawaran produk kita.

Mungkin contoh soalan-soalan di bawah ini dapat membantu kita mendapatkan penutupan jualan seperti mana yang di kehendaki di akhir masa presentasi kita seperti

i.                    Adakah apa yang saya sampaikan sebentar tadi di fahami?

ii.                  Masih ada apa-apa yang kekurangan yang perlu saya beri penjelasan lebih lanjut lagi?

iii.                Adakah ini memenuhi keperluan dan pencarian Encik selama ini?

iv.                 Terima kasih atas luangan masa Encik, ada apa lagi yang perlu saya bantu?

v.                   Boleh saya dapatkan Kad Pengenalan Encik bagi tujuan pengisian borang?

Banyakkan mencipta soalan-soalan yang kreatif yang memberikan jawapan kepada ‘YA’ kepada kita bagi memudahkan lagi penutupan jualan dapat di lakukan. Lagi cepat dan pendek masa kita berurusan dengan prospek/pelanggan kita, lebih baik untuk diri kita sendiri. Kreativiti sememangnya amat di perlukan dalam melakukan jualan. Ingat sentiasa yang kita sebenarnya tidak menjual produk yang di tawarkan tetapi menjual kelebihan produk kita kepada prospek/pelanggan yang berada di hadapan kita.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan