Memberikan tahap perkhidmatan yang hebat sudah pasti mampu memberikan
jualan yang baik kepada kita. Bukan kerana diri kita atau produk yang
ditawarkan tapi bagaimana tahap perkhidmatan yang boleh kita berikan andai kata
kita mahukan bakal pembeli atau pelanggan menerima tawaran yang dikemukakan.
Semuanya berkehendakkan bagaimana kita dapat memudahkan dan menyenangkan mereka
lagi untuk berurusan dengan kita walaupun tawaran produk telah diterima dan
disambut baik oleh mereka.
Dalam memastikan kualiti tahap perkhidmatan kepada pelanggan memuaskan hati
mereka, terdapat beberapa langkah yang perlu untuk di ketahui dan dilakukan.
Antaranya adalah
i.
Konsistensi dalam menawarkan tahap
perkhidmatan yang terbaik.
ii.
Tonjolkan personaliti kita yang sentiasa
memegang janji yang diperlukan oleh mereka.
iii.
Bersedia untuk menerima segala teguran,
pandangan dan nasihat dengan hati yang terbuka berlapang dada dalam apa keadaan
sekali pun.
iv.
Berlapang dada menerima apa juga keadaan
yang berlaku dan terjadi walaupun dimarahi, dimaki dan dihamun
sewenang-wenangnya
v.
Setiap permasalahan yang dihadapi berikan
solusi yang sepatutnya walaupun kecil pada pandangan kita.
vi.
Berikan fokus yang sewajarnya dengan membina
perhubungan keakraban dan keintiman yang baik kepada mereka tanpa mengira status
dan taraf kehidupan.
vii.
Berbudi bahasa dan berhemah sentiasa dengan
sering menggunakan perkataan-perkataan seperti berikut
ü Minta tolong
ü Apa yang boleh saya bantu
ü Mohon tunggu sebentar dalam saya mencari jalan
penyelesaian masalah encik
ü Terima kasih atas kesabaran encik
ü Terima kasih kerana menghubungi kami
ü Mohon kemaafan di atas apa yang terjadi
ü Maklum balas Encik amat bermakna buat kami
viii. Cipta
pengalaman pelanggan sebagai satu kejayaan buat kita dan mereka
ü
Hargai apa yang dilalui
ü
Dengar dengan teliti
ü
Maklumkan sebaik yang mungkin
ü
Berikan solusi sewajarnya
ü
Per mudahkan bukan menyukarkan
ü
Bertindak di luar pemikiran mereka
ü
Berikan penghargaan ketika penghujung
perbualan atau pertemuan
Selagi kita memberikan khidmat kepada pelanggan selagi itulah etika dalam
menjual perlu dikekalkan. Perkhidmatan selepas jualan juga penting seperti mana
perkhidmatan kita semasa mula dan sedang menjual. Jangan abaikan mereka kerana
dari mereka hasil darinya boleh kita peroleh. Niat membantu dan menolong kena
ada walaupun mereka telah pun menjadi pelanggan tetap dan setia kita. Selagi
kita bernafas selagi itulah kita kena jaga tahap perkhidmatan kita sepatutnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan