Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 19 Ogos 2014

BILA DAH DI TERIMA




Adakah kita melakukan perkara sebegini apabila penutupan jualan berjaya diperoleh?

i.             Bersyukur ke hadrat Allah akhirnya ada juga pelanggan yang bersetuju menerima tawaran yang dikemukakan?

ii.           Menghargai pelanggan tersebut dengan perkataan ‘Terima kasih’ kepada nya di atas kesudian beliau menerima tawaran?

iii.          Memaklumkan segala kelebihan, keuntungan dan ciri-ciri produk tersebut yang sepatutnya secara mendalam untuk diketahui oleh pelanggan.

iv.          Terbuka hati sentiasa bertanya kalau terdapat apa-apa lagi bantuan dan pertolongan yang perlu dihulurkan pada produk yang diterima.

v.            Menunaikan segala janji yang perlu di tepati ketika presentasi dilakukan kepada pelanggan

vi.          Adakah semakan yang menyeluruh telah dilakukan seperti yang telah kita perkatakan mengikut spesifikasi produk semasa pelanggan menerimanya?

Jangan terlalu ghairah bila berjaya mendapatkan persetujuan mereka menerima tawaran terlebih dahulu atau telah mengira-ngira berapa banyak keuntungan dan perolehan bakal diterima. Bersabar dahulu lakukan perkara-perkara di atas terlebih dahulu selesaikan apa yang sepatutnya. Walaupun pada permulaan pelanggan telah bersetuju untuk menerimanya tidak mustahil pula selepas itu beliau boleh menolaknya pula. Berhati-hati dengan tindakan agar proses jualan boleh diselesaikan dengan baiknya mengikut turutan proses tersebut. Dah berjaya pun masih kena bersabar lagi lakukan perkara-perkara yang sewajarnya bagi menjaga nama baik kita, produk, jenama dan pengeluar produk tersebut.