Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 21 Ogos 2014

LAYANAN FIRST CLASS






Ziana atau nama sebenarnya Rabiah Abu Bakar, pemilik perniagaan D’Heritage Coffee & Chocolate House (www.dheritage2u.com), Teluk Bahang, Pulau Pinang menyatakan bahawa layanan yang diberikan terhadap seseorang adalah amat penting. Menurutnya “Bagi setiap pelanggan yang memasuki premis, layanan secara peribadi akan diberikan iaitu seorang kakitangan akan dipertanggungjawabkan untuk memberi penjelasan mengenai produk-produk jualan. Pada masa sama, mereka (pelanggan) juga diberikan peluang mencuba semua produk yang dijual di sini.” (Petikan dari  Buletin Mutiara 16-31 Julai 2014 ms 22).

Tindakan terbaik yang perlu kita lakukan apabila bakal pembeli hadir di tempat kita. Bila bakal pembeli telah berada di premis kita ini bermakna beliau ingin mengetahui lebih mendalam tentang produk kita dan berminat apa yang kita tawarkan. Ambil kesempatan sepenuhnya dan jangan sama sekali membuang masa. Berikan kepada mereka

i.             Senyuman dengan wajah ceria bukan dibuat-buat

ii.           Bertanyakan ‘Apa yang boleh saya bantu’ dengan dimulai dengan salam jika kita pasti beliau adalah seorang Muslim

iii.          Memberikan pengetahuan produk secara jelas, ringkas dan mudah difahami

iv.          Setiap produk pasti ada kelebihannya yang perlu dimaklumkan termasuk nilai tambahnya

v.            Jangan bermain harga dahulu kerana ia akan memendekkan masa pertemuan mereka pada kita. Kebiasaannya produk yang mempunyai harga yang agak tinggi biasakan untuk bertanya berapa bajet yang diperuntukkan

vi.          Banyakkan bertanya bukan terus memberikan solusi

vii.        Berikan layanan sebaik yang mungkin tanpa merasa penat, jemu dan memualkan

Bersabar dan bertenang sentiasa. Sabda Rasulullah SAW ‘Janganlah seseorang itu membebankan dirinya untuk melayani tetamu dengan menyediakan apa yang dia tidak mampu(Hadis Riwayat  Al-Baihaqi). Pastikan apa yang kita tawarkan adalah dalam lingkungan perkhidmatan yang pasti mampu untuk kita lakukan. Jangan mudah menghampakan harapan seseorang kerana mereka yang hadir ini seolah-olah telah menyerahkan diri mereka untuk berurusan dengan kita. Hanya kebijaksanaan kita bagaimana untuk diterjemahkan pula menjadikan beliau setuju untuk menerima tawaran kita pula.

Sabda Rasulullah ‘Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat maka hendaklah dia memuliakan tetamunya dan memberinya jaizahnya (memuliakan tetamu). Para sahabat bertanya : Ya Rasulullah, Jaizahnya bila? Nabi saw menjawab : (Memberi layanan) sehari semalam. Bertamu itu tiga hari, maka selebihnya adalah sedekah baginya(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim). Rasulullah telah menganjurkannya untuk kita memuliakan mereka. Kita lakukan bermakna satu sunah Rasulullah telah kita ikuti. Buatlah sebaik yang mungkin agar pengalaman mereka yang telah hadir di premis kita menjadi hebahan mulut tersebar di merata tempat. Bukankah hebat namanya itu.