Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 13 Ogos 2014

GEMBIRAKAN TIM JUALAN




Bukan mudah untuk menguruskan tim jualan kalau tidak kena dengan caranya. Bukan setakat memerlukan kesabaran tetapi juga bagaimana untuk menghadapi sebaik yang mungkin mengharungi setiap cabaran, dugaan dan rintangan hanya semata-mata memastikan tim jualan yang disertai mempunyai kredibiliti dan kemampuan untuk melaksanakannya. 

Sebagai pemimpin lakukan perkara berikut bagi memastikan setiap kali melakukan jualan bukan setakat kejayaan peribadi setiap kakitangan jualan dapat dilakukan tetapi juga kejayaan pada tim jualan tersebut kena ada untuk diraikan bersama. Antara tindakan-tindakan yang dimaksudkan ini adalah

i.             Kurangkan risiko
Jangan bermain dengan api bahaya pula nanti. Setiap tindakan yang dilakukan kenal pasti apa risikonya agar segala kemungkinan menghadapi kerugian dapat dielakkan sama sekali. Sudah pasti tiada siapa pun yang mahukan kerugian dan kesukaran dalam melakukan jualan. Semuanya perlu untuk diketahui dan sensitif dengan keadaan sekeliling. 

ii.           Kumpulkan tindakan-tindakan atau praktik-praktik yang terbaik
Setiap tindakan-tindakan dan praktik-praktik yang terbaik dalam melakukan jualan perlu diketahui agar semua tindakan pada kakitangan jualan perlu diseragamkan dan di sekatakan antara satu sama yang lain. Jangan biarkan seorang dua sahaja yang berjaya dengan meninggalkan kakitangan lain merangkak-rangkak tertinggal begitu jauh dengan mereka yang berjaya.

iii.          Dokumenkan kejayaan
Apa juga kejayaan yang dimiliki dan dinikmati haruslah didokumenkan sebagai satu bahan sejarah dan kenangan manis untuk ditatap di masa hadapan. Semuanya ini boleh dilakukan sebagai satu ruang motivasi buat semua kakitangan jualan. Pencetus kejayaan silam boleh menjadi pembakar semangat yang terbaik bagi kakitangan jualan mengetahuinya agar sikap dan sifat untuk berlumba perlu ada di masa kini dan masa hadapan.

iv.          Beri pujian dan penghargaan
Jangan tamak atau sombong untuk menghulurkan dan menghamburkan pujian dan kata-kata semangat kepada kakitangan jualan. Ucapan ‘Tahniah’, ‘Anda Hebat’ atau ‘Terima kasih atas usaha anda’ perlu sentiasa bermain di bibir agar boleh menaikkan lagi semangat dan motivasi mereka melakukan jualan. Sekali sekala mungkin setiap suku atau setengah tahun boleh diberikan anugerah walaupun hanya sehelai sijil penghargaan sahaja. Bagi kita tiada apa pun nilai sekeping kertas tersebut tapi bagi si penerimanya akan menjadi satu kebanggaan mungkin sampai matinya tetap menjadi kenangan manis buat dirinya.

v.            Bertindak sebagai satu kumpulan
Jangan biarkan seorang dua jagoan bertindak hebat mengatasi yang lain. Bergerak bersama dalam satu kumpulan dan bukannya bergerak seorang seperti di kuda seorang lagi seperti kura-kura. Imbangi prestasi mereka dan nyatakan betapa pentingkan kita semua berada dalam satu kumpulan jualan. Seorang berjaya bermakna semua orang juga akan turut merasa kejayaannya. Satu untuk semua dan semua untuk satu.

Pembakar semangat apabila tim jualan tersebut benar-benar mempunyai kakitangan jualan yang utuh dan kuat dalam melakukan jualan memastikan tim jualan yang disertainya benar-benar mahukan kejayaan demi kejayaan secara berterusan konsisten. Bukan hangat-hangat tahi ayam tetapi melakukan secara bersungguh untuk yang dimahukan oleh semua orang. Tiada perasaan mudah patah diri dan kecewa tetapi saling bantu membantu memastikan kejayaan bukan milik individu tetapi milik tim jualan yang disertainya.