Nampak senang dan mudah sahaja apabila dilantik menjadi ketua, pengurus,
penyelia atau pemimpin dalam sesebuah tim jualan yang sedia ada. Di mata kasar
nampak betapa mudahnya tapi di hati hanya Allah sahaja yang mengetahuinya
betapa perit dan sukarnya untuk memimpin dan mengerakkan tim jualan yang
diamanahkan. Semuanya berkisar kepada kredibiliti dan keupayaan kita dalam
memastikan bagaimana tim jualan yang di bawah kelolaan kita boleh bergerak
seperti mana yang dimahukan.
Bila menjadi ketua sudah pasti pelbagai halangan dan cabaran yang perlu
ditempuh dan dihadapi dengan hati yang terbuka. Pelbagai cabaran dan rintangan
yang perlu ditangani dengan sebaik mungkin. Kadang-kadang mengurus manusia
lebih terseksa jika dibandingkan dengan terseksanya mengurus jualan sendiri.
Inilah yang perlu ditempuhi dan dilakukan tanpa kesabaran dan ketabahan yang
ada.
Pelbagai alasan mungkin
didengari dan perlu untuk diterima. Kerenah mereka merupakan asam garam yang perlu
ditelan dan di ketahui agar kita
tahu apa tindakan terbaik untuk menghadapinya. Antaranya adalah
i.
Janji
yang tidak pernah ditepati
Bila
disebut tentang janji semuanya pandai berjanji tapi masalahnya janji yang
diberikan cukup sukar untuk ditunaikan. Komitmen mereka seolah-olah satu
permainan untuk melepaskan diri sahaja memberikan hasil yang kita mahukan. Pada
realitinya sebenarnya mereka lebih sanggup memberikan sesuatu komitmen hanya
untuk menjaga hati pemimpin mereka dan dikhuatiri kena marah yang bukan-bukan.
ii.
Pelbagai
alasan yang diberikan
Kedengaran
pelbagai ayat diberikan seperti ‘saya cuba dah’, ‘macam-macam saya dah buat’,
‘apa yang Encik suruh semuanya telah saya lakukan’, ‘pelanggan nak tapi sampai
sekarang buat macam tak tahu sahaja’ dan mungkin pelbagai alasan yang dikira
munasabah akan diberikan. Janji boleh lepas diri dari cengkaman ketua dikira
amat baik dari mendapatkan penutupan jualan dari pelanggan.
iii.
Menyalahkan
yang lain
Semuanya
dipersalahkan. Tidak kira sistem komputer, keadaan sekeliling, pasaran yang
lembap, persaingan yang tinggi dan sebagainya. Semuanya kalau boleh dijadikan
alasan sudah pasti akan diberikan. Segala masalah yang timbul walaupun kecil
pasti akan diperbesar-besarkan mencari helah dan dalih melepaskan diri.
iv.
Inilah
saya – setakat ini sahaja
Komitmen
yang menyakitkan hati apabila keupayaan dan produktivitinya hanya boleh pada
satu-satu tahap dan peringkat sahaja. Lebih sahaja tugasan dilakukan
seolah-olah ada batu penghalang yang menghalang tindakannya untuk tidak
bertindak lebih dari sepatutnya. Sesuatu di luar dugaan mungkin akan berlaku
tanpa kita sedari.
v.
Semuanya
sakit
Alasan paling
glamer. Mentang-mentang mudah mendapat MC semuanya dipergunakan habis-habisan
walaupun pada hakikatnya tidaklah sesakit mana. Semuanya mencari jalan
melarikan diri secara profesional di fikirannya. Masalah kesihatan pun masih
mampu di permain-mainkan hanya disebabkan mencari alasan demi alasan melarikan
diri.
Lagi banyak kita tempuhi akan lebih mematangkan kita menambahkan
pengetahuan dan pengalaman buat kita bagi mentadbir dan menguruskan tim jualan
yang diamanahkan. Jangan mudah melenting atau menunjukkan ketuaan kita kepada
mereka. Anak buah semuanya tahu yang kita adalah ketua mereka. Banyakkan
bermain emosi mengerakkan lagi kecemerlangan mereka melakukan jualan. Umpama bermain
layang-layang pengawalan bermain perlu bijak dan pintar mengawal situasi.
Jangan mudah mengalah tapi bantu mereka agar setiap alasan-alasan yang
diberikan sudah pasti mempunyai jawapan-jawapan yang kukuh untuk diatasi dengan
sebaik yang mungkin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan