Setiap produk yang ditawarkan pasti mempunyai pengaruhnya yang tersendiri.
Produk yang sama tapi jenama yang berbeza sudah pasti mampu memberikan impak
yang besar kepada bakal pembeli atau pelanggan. Faktor harga sememangnya
memainkan faktor utama dalam menentukan penerimaan di samping kualiti dan mudah
gunanya sesuatu produk yang ditawarkan. Seseorang yang menjual sudah pasti
menjadikan produk yang ditawarkan adalah sesuatu yang cukup relevan dengan
mereka untuk mudah bagi mereka menerima apa yang ditawarkan.
Apa yang dimaksudkan sesuatu produk tersebut mempunyai pengaruhnya yang
tersendiri hanyalah disebabkan kerana
i.
Pengalaman seseorang
Hanya
disebabkan pernah menggunakannya dan merasa serasi dan seronok lalu tanpa perlu
mendengar lebih lanjut terus sahaja menerima tawaran yang dikemukakan. Cukup
mudah dan senang hanya dari pengalaman dari dirinya sendiri. Sesuatu yang baik
sudah pasti memberikan impak yang positif kepada kita.
ii.
Hebahan mulut
Penceritaan
seseorang atas pengalamannya pada produk yang telah digunakan dan cukup
memuaskan hatinya akan disebarkan pula kepada rakan dan kenalannya pula. Promosi
percuma ke atas produk kita, tiada sebarang bayaran perlu dibayar hanya
memastikan produk yang ditawarkan adalah terbaik dalam pasaran. Bila produk
sudah mula riuh diperkatakan sudah pasti cukup mudah mendapat sambutan dengan
senangnya.
iii.
Cerita sedikit tahunya banyak
Baru
sahaja nak menceritakan produk yang ditawarkan rupanya mereka lebih banyak
mengetahuinya dari kita. Terus-terusan mudah diterima tanpa perlu mengulasnya
dengan lebih lanjut lagi. Produk yang telah diketahui ramai lebih mudah dijual
dari produk yang majoritinya masih ramai yang tidak mengetahuinya. Itulah perbezaannya
antara produk ‘glamer’ ataupun tidak
iv.
Pengiklanan dan promosi
Syarikat
pengeluar mengadakan pengiklanan dan promosi secara berterusan dan konsisten
yang sedikit sebanyak boleh menimbulkan pengetahuan kepada mereka yang di luar
sana. Sifat ingin tahu manusia sudah pasti sedikit sebanyak mampu memberikan
kesan kepada produk yang kita tawarkan. Lagi kerap pengiklanan dan promosi
dilakukan lagi ramai yang ingin mengetahuinya dengan lebih mendalam lagi
tentang produk yang dinyatakan.
v.
Harga yang mampu diterima
Faktor penting
pada produk sesuai dengan kualitinya yang ditawarkan. Harga sememangnya boleh
mempengaruhi seseorang sama ada untuk menerimanya ataupun tidak. Kerana itu
sebelum penawaran dilakukan fikirkan harga yang bersesuaian sama ada harga yang
ditawarkan mampu milik atau tidak mengikut sasaran pelanggan yang dimahukan.
Mudah menjual pasti memberi kesan kepada kita dalam memastikan produk yang
dijual diterima dengan senang dan mudah. Keterbukaan mereka untuk menerimanya
kadang-kadang bukan kerana kita hebat dalam melakukan jualan tetapi sebenarnya
produk yang ditawarkan ada nama dalam pasaran. Pergunakan sebaik mungkin ambil
kesempatan yang ada pada produk untuk memudahkan lagi kita melakukan jualan.
Tak pandai pergunakan apa yang ada sampai bila-bila pun kita akan merasa sukar
dan susah pula untuk menjual.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan